Practice degree of Faculty Members at the Faculties of Economics in Benghazi and Omar Al-Mukhtar Universities for the Ethics of the University Education Profession from the student’s Point of View
DOI:
https://doi.org/10.37376/deb.v42i2.6800Keywords:
faculty members, and Omar Al-Mukhtar University, Faculty of Economics, professional ethics, ethics of university educationAbstract
This study aims to identify practice degree of faculty members at the Faculties of Economics in Benghazi and Omar Al-Mukhtar Universities for the ethics of university education profession (personal dimension, university regulations and instructions, relationship with students, and teaching) from the student's point of view. In addition to revealing the significance of differences between the averages of responses of the study sample about the degree of practice of faculty members at the Faculties of Economics in Benghazi and Omar Al-Mukhtar Universities for the ethics of university education profession according to personal variables (gender, university, specialization). To achieve this, the study followed a descriptive-analytical approach and relied on the questionnaire as a tool for collecting study data. The study population consists of students expected to graduate for the fall 2022 semester, the number of them is (736) students, both male and female, at the faculties under study, A stratified random sample of (254) individuals was selected, and the questionnaire was distributed on the study sample. The study data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
The study showed a number of results, including: the degree of practice of faculty members at the Faculties of Economics in Benghazi and Omar Al-Mukhtar Universities for the ethics of university education profession from the students' point of view was high on both total and dimensional levels, The results also show that there were significant differences between the averages of responses of the study sample about the degree of practice of faculty members at the Faculties of Economics in Benghazi and Omar Al-Mukhtar Universities for the ethics of university education profession due to gender variable and in favor of female students, while there are no significant differences due to the faculty and specialization variables. Finally, in light of the previous results, this study presented a number of recommendations.
Downloads
References
أبوبكر، مصطفى محمود. (2010). أخلاقيات وقيم العمل فـي المنظمات المعاصرة. الإسكندرية: الدار الجامعية.
بدرخان، سوسن سعد الدين. (2018). واقع ممارسة أعضاء هيئة التدريس بالجامعات الأردنية لأخلاقيات العمل الجامعي من وجهة نظر الطلبة، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، المجلد (26)، العدد (4)، 2-47.
بطاح، أحمد. (2006). قضايا معاصرة في الإدارة التربوية، ط،1 دار الشروق، عمّان، الأردن.
بلحسين، فاطمة الزهراء (2020). إلتزام الأستاذ الجامعي أخلاقيات المهنة التعليمية آلية داعمة للرفع من سمعة الجامعة وأدائها، مجلة العلوم الإنسانية – المركز الجامعي علي كافي تندوف – الجزائر المجلد (4)، العدد (3)، 249-284.
الثبيتي، سليمان والقرني، علي. (1993). طرق وأساليب تقويم أداء أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية من وجهة نظر عمداء ورؤساء الأقسام، مجلة جامعة الملك سعود، العدد (5)، 37-55.
بن صافي، حبيب. (2006). صورة المعلم في ثقافة المجتمع الجزائري، ماجستير في الأنثروبولوجيا، جامعة أبي بكر بلقايد -تلمسان.
درويش، زينب عواد مفلح. (2019). درجة إلتزام أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بن عبد العزيز بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطالبات، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الامارات العربية المتحدة، المجلد (43)، العدد (2)، 102-125.
زيدان، ناصر (2014) مهارات القيادة الإدارية وأخلاقيات الأعمال، ط،5 بيروت: الدار العربية للعلوم ناشرون.
السالم، وفاء عبد الله محمد. (2017). واقع إلتزام أعضاء هيئة التدريس بجامعة امللك سعود بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطلاب والطالبات، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد (6)، العدد (1)، 177-187.
العتيبي، عبد الله غازي الدعجاني. (2017). درجة إلتزام أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية بالدوادمي بأخلاقيات المهنة من وجهة نظر طلابها، مجلة دراسات إنسانية واجتماعية، جامعة وهران1، العدد (7)، 55-76.
علاونه، مروان (2021) درجة إلتزام أعضاء الهيئة التدريسية بجامعة الاستقلال بأخلاقيات المهنة من وجهة نظر الطلبة، مجله الفا للدراسات الإنسانية والعلمي، المجلد (2)، العدد (2)، 102-127.
العلياني، سعد بن هاشم، (2013) مدى إلتزام عضو هيئة التدريس بكلية الجبيل الجامعية بأخلاقيات مهنة التدريس من وجهة نظر الطالب، مجلة التربية، كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد (156)، الجزء (4)، 479-433.
العوجزي، منى سالم أحمد. (2019). أخلاقيات مهنة الأستاذ الجامعي وأثرها في تكوين شخصية الطلاب ورفع معدل تحصيلهم العلمي، المجلة الجامعة، العدد (21)، المجلد (3)، 139-140.
القحطانـي، أمانـي بنت بانـي بن بانـي. (2019). أخلاقيات العمل الأكاديمـي لدى أعضاء هيئة التدريس فـي الجامعات: دراسة ميدانية علـى جامعة الملك سعود، المجلة العربية للإدارة، مج (39)، ع (4)، 83-124.
القدسي، أحمد محمد مجاهد والصباري، منصر علي أحمد. (2020). مدى إلتزام أعضاء هيئة التدريس بجامعة صنعاء بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطلاب، مجلة كلية العلوم الإدارية والإنسانية – جامعة الرازي العدد (1)، 133-165.
قشام، اسماعيل وشـقـرانـي محمـــد. (2019). إلتزامات الأستاذ الجامعي بأخلاقيات المهنة ودورها في رفع مستوى الجامعة الجزائرية، مجلة الباحث للعلوم الرياضية والاجتماعية العدد (3)، 357-372.
الكبيسي، عبد الواحد؛ الكبيسي. (2014). راضي والفلاحي، حسن، أخلاقيات ومتطلبات التأهيل التربوي للأستاذ الجامعي، عمان" مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع.
المحضار، رجاء بنت سيد علي بن صالح (2017) واقع إلتزام عضوات هيئة التدريس بجامعة ام القرى بأخلاقيات المهنة من وجهة نظرهن والطالبات، المجلد (12) الجزء (1)، 359-305.
المطيري، ناصر. (2009). درجة إلتزام أعضاء هيئة التدريس في جامعة حائل بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطلاب، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن.
نجم، عبود، أخلاقيات الإدارة فـي عالم متغيـر، القاهرة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، 2006.
الهلالات، خليل ابراهيم؛ العضايلة، لبنى مخلد والسعايدة، جهاد علي. (2017). درجة إلتزام أعضاء هيئة التدريس في أقسام الخدمة الإجتماعية في الجامعات الأردنية بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر الطلبة (جامعتا الأردنية والبلقاء أنموذجا)، دراسات، العلوم التربوية، عدد خاص من مؤتمر كلية العلوم التربوية بعنوان: مؤتمر التعليم العالي في الوطن العربي.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dirasat in Economics and Business

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.