The extent to which travel and tourism companies adopt the marketing intelligence system: A field study on a sample of general maagers of private sector companies in the city of Benghazi
DOI:
https://doi.org/10.37376/deb.v42i1.6806Keywords:
marketing intelligence, the city of Benghazi (Libya), travel and tourism companiesAbstract
This study aimed to identify the extent to which travel and tourism companies have adopted the marketing intelligence system and its dimensions (customer understanding, product intelligence, competitor intelligence, market understanding) from the point of view of their managers, and then to reveal differences in the extent to which these companies have adopted the marketing intelligence system. Based on a number of variables (gender, age, educational level, and years of service). The study used the descriptive approach. To achieve this, a questionnaire tool was developed, and the size of the study population reached (105) members, following the purposive sampling method. The sample size was (83) individuals and the data was analyzed using the statistical software packages for the social sciences (SPSS). The results of the study indicated that travel and tourism companies adopt the tourism marketing intelligence system from the point of view of its managers was (high), but in varying proportions. It was found that marketing intelligence related to the product was most adopted by travel and tourism companies, followed by marketing intelligence related to the market, then marketing intelligence related to the competitor, while marketing intelligence related to the customer in last place. The results of the study also indicated that there are no statistically significant differences in the extent to which travel and tourism companies adopt the marketing intelligence system from the point of view of their managers for all dimensions due to gender, age, educational level, and years of service. Finally, the study presented a set of recommendations that may contribute to strengthening the marketing intelligence system in the travel and tourism companies under study.
Downloads
References
المراجع العربية:
•أمين، يوسف عبيد حمه، ومحي الدين، نيشتمان عثمان، 2020. دور نظام الذكاء التسويقي في تحقيق إسعاد الزبون: دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من المديرين والعاملين في فنادق خمس النجوم بمدينة السليمانية. مجلة جامعة التنمية البشرية، 6 (1)، 19 – 26.
•ألنوري، لقاء مطر عاتي، 2020. أثر الذكاء التسويقي في تحقيق الأداء التنافسي: دراسة حالة في مديرية اتصالات وبريد البصرة. العلوم الاقتصادية، 15 (57)، 120 – 144.
•إدريس، ثابت عبدالرحمن، 2008. بحوث التسويق: أساليب القياس والتحليل وإختبار الفروض. الإسكندرية: الدار الجامعية.
•إكرام، بن الشيخ، وسلمى، شماخ، 2019. دور تكنولوجيا المعلومات في الذكاء التسويقي: دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر. رسالة (ماجستير غير منشورة). جامعة 8 ماي 1945 قالمة.
•الزبيدي، زينة عامر عزيز، 2020. إمكانية تبني الذكاء التسويقي لتعزيز جودة الخدمات الصحية: دراسة استطلاعية لعدد من المستشفيات الأهلية في مدينة الموصل. رسالة (ماجستير غير منشورة). جامعة الموصل.
•الجبوري، نور خليل، والعبيدي، مثنى معان، 2022. الذكاء التسويقي ودوره في تطبيق استراتيجية التركيز: دراسة تطبيقية لآراء عينة من شركات السفر والسياحة في بغداد. مجلة تنمية الموارد البسشرية للدراسات والأبحاث، ع (18)، 10 – 31.
•الحمداني، رعد عدنان رؤوف، والسالم، سيف قصي سالم، 2023. اختبار الدور الوسيط للذكاء التسويقي في العلاقة بين التسويق الرشيق وقيمة الزبون: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المدراء والعاملين في الشركة العامة للصناعات الكهربائية. مجلة اقتصاديات الأعمال، 4 (3)، 155 – 175.
•النسور، إياد عبدالفتاح، 2017. أثر تطبيق الذكاء التسويقيعلى تعزيز الابتكار: دراسة مقارنة بين مؤسسات الأعمال السلعية والخدمية في الأردن. مجلة العربية للإدارة، 37 (2)، 219 – 246.
•الغزواني، ناصر عبدالكريم، 2015. تقييم إمكانيات وفرص نجاح قطاع السياحة الليبي في تطوير البيئة الليبية على ضوء معطيات التنافس الدولي: السلبيات والعلاج. المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث، 1 (3)، 35 – 48.
•النقشبندي، فارس محمد فؤاد، 2021. دراسة واقع ومكونات الذكاء التسويقي في المنظمات السياحية: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المدراء في فنادق الخمسة نجوم في أقليم كوردستان/ العراق. مجلة سُرّ من رأى للدراسات الإنسانية، 17 (66)، 1889 – 1922.
•الأمم المتحدة، 2020. دراسة تمهيدية عن الاقتصاد في ليبيا: الواقع والتحديات والآفاق. بيروت، لبنان: التعاون الإنمائي الألماني، رقم التقرير (E/ESCWA/CL6.GCP/2020/TP.3.
•السيد، محمد، 2023. مؤتمر دولي بدولة قطر: "خبراء يقدمون حلولاً لتعافي قطاع السفر والسياحة". الجزيرة نت. متاح على الرابط: (25 سبتمبر2023)
https://www.aljazeera.net/ebusiness
•بن شويحة، بشير، 2023. أثر نظام الذكاء التسويقي في تبني سلوكيات التسويق الريادي في المؤسسات الاقتصادية. مجلة الدراسات الاقتصادية الكمية، 9 (1)، 255 – 262.
•حمزة، عقيل حامد، والجبوري، سالم حميد، 2022. دور نظام الذكاء التسويقيفي جودة الخدمة التأمنية: بحث تطبيقي في شركة التأمين الوطنية. مجلة دراسات محاسبية ومالية، 17 (58)، 1 – 9.
•خليل، ليلى جار الله، وأحمد، عبدالباري عبدالمجيد، 2021. أثر نظام الذكاء التسويقيفي تبني الخدمات المالية الجديدة: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المديرين في مصرف الرافدين بالموصل. مجلة المثنى للعلوم الإدارية والاقتصادية، 11 (3)، 8 – 20.
•رقية، ملاحي، وبوسعد، نايت إبراهيم، ومعاشو، داني الكبير، 2015. أهمية إدارة الأزمات في صناعة السياحة وتحقيق التنمية الاقتصادية: تجارب الدول العربية. مجلة المالية والأسواق، 2 (1)، 82 – 117.
•عبدالفتاح، عز حسن، 2008. مقدمة في الإحصاء الوصفي والاستدلالي باستخدام SPSS. (ط1). المملكة العربية السعودية: خوارزم العلمية للنشر والتوزيع.
•عبيدات، محمد، وأبونصار، محمد، ومبيضين، عقلة، 1999. منهجية البحث العلمي: القواعد والمراحل والتطبيقات. (ط2). عمان: دار وائل للطباعة والنشر.
•علي، مظفر حمد، وعبدالله، سامي صابر، وإسماعيل، جبرائيل أحمد، 2016. علاقة رأس المال الفكري بالذكاء التسويقي وتأثيرهما في الاستراتيجيات التنافسية: دراسة تحليلية لآراء عينة من مديري مصارف القطاع الخاص في مدينة اربيل. مجلة العلوم الإنسانية بجامعة زاخو، 4 (2)، 425 – 459.
•عباس، جرجيس عمير، ويونس، ياسين محمد، 2023. دور الذكاء التسويقي في تعزيز التفوق التسويقي: دراسة استطلاعية لآراء عينة من موظفي الشركة العامة لصناعة الأدوية والمستلزمات الطبية في السامراء. مجلة اقتصاديات الأعمال، 4 (2)، 139 – 154.
•عبدالرزاق، معتز سلمان، وعكاب، عمر أسعد، 2020. الذكاء التسويقي وتأثيره في تحقيق التوافق الاستراتيجي. مجلة الدنانير، ع (24)، 459 – 495.
•عمران، حسن عبدالسلام علي، وأبو القاسم، محمد محمد الساكت، والهوني، فتحية محمد عيسى، 2021. الذكاء التنافسي كمدخل لتحسين الأداء الاستراتيجي: دراسة تطبيقية بشركة ليبيانا للهاتف المحمول بمكتب سبها. مجلة جامعة سبها للعلوم البحثية والتطبيقية، 20 (1)، 137 – 143.
•نصّور، ريزان، واسبر، سعيد، وخليل، ولاء، 2018. دراسة واقع الذكاء التسويقيفي المصارف الخاصة العاملة في الساحل السوري. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 40 (5)، 461 – 480.
•هزاع، مروة خيري عبدالعظيم، والعباسي، إيناس محمد، والمسيري، محمد فتحي، 2023. الدور المعدل لإنترنت الأشياء في العلاقة بين الذكاء التسويقي والاحتفاظ بالعملاء: دراسة تطبيقية. مجلة الدراسات التجارية المعاصرة، 9 (15)، 294 – 329.
المراجع الأجنبية:
•Alhashem, Adel Odeh., 2022. Marketin Intellignce Dimensions as an Innovative Approach for Customer Retenion through the Intermediate Role of Customer Experience. Jordan journal of Business Administration, 18 (4), 527 – 545.
•Ade, Ladipo Patric Kunle, and Akanbi, Awoniyi Mufutau, and Tubosun, Arebi Ismail., 2017. The Influence of Marketing Intelligence on Business Competitive Advantage (A Study of Diamond Bank Plc). Journal of Competitiveness, 9 (1), 51 – 71.
•Alzoubi, Ali Falah., 2016. The Impact of Marketing Intelligence on Innovation and Technological Entrepreneurship in Jordan Telecommunication Company (Empirical Study). Journal of Marketing and Consumer Research, Vol. 21, 22 – 40.
•Elkrghli, S., 2014. Market Orientation and Libyan Tourism Business’ Performances: A Comparative Study between Public and Private Sector. Economics World, 2(2), 124 – 136.
•Hussein, Entisar Azeez., 2020. Marketing Intelligence System and its Impact in Determining Strategies of Competitive Positions. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25 (1), 530 – 543.
•Kamau, Evelyn Wanjiku, and Njuguna, Peter Mwaura., 2020. Effect of Marketing Intelligence on Sales Performance of Commercial Banks in Kenya. The International Journal of Business Management and Technology, 4 (5), 20 – 32.
•Kotler, P., and Keller, K. L., 2012. Marketing Management. 14th ed. New Jersey: Prentice Hall.
•Krejcie, R., and Morgan, D. W., 1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement,Vol. 30, 607- 610.
•Muthulakshmi, v., and Jaisun, m., 2020. Role of Marketing Intelligence in attainIing competitive advantage in internet service provider companies virudhunagar. International Multidisciplinary Innovative Research Journal, 5 (2), 46 – 53.
•Öztürk, selen, and okumus, Abdullah, and mutlu, feride., 2012. Segmentation based on sources of marketing intelligence, marketing intelligence quotient and business characteristics in software industry. Istanbul University Journal of the School of Business Administration,41 (2), 227- 240.
•Ragab, Sawsan Ibrahim, and Mahmoud, Abdullah Farhan., 2023. Dimensions of Marketing Intelligence An exploratory study of the opinions of a number of employees of the Green Fields Daiory Producion Company Ltd. NTU journal for Administrative and Human Sciences, 3 (2), 169 – 193.
•Sekaran, U., and Bougie, R., 2016. Research Methods For Business: A Skill Building Approach. 7th ed. Chicheter, West Sussex, United Kingdom: John Wiley& Sons.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dirasat in Economics and Business

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.