Effectiveness of a program based on storytelling in the development of Some Social Skills in kindergarten

Authors

  • Salima F.M. Zubi University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.37376/glj.vi67.5902

Keywords:

program, storytelling, Social Skills, kindergarten

Abstract

The study aimed at verifying the impact of the extension program based on the use of narrative activity in the development of social skills and the detection of statistically significant differences according to the child type variable and the variable age in social skills.

 The study sample was chosen from 20 child, 10 males and 10 females ,in age from 4 - 5 years and 5-6 years .

 The study tools consisted of (21) words of social skills. The items were defined in seven skills (3 phrases that measure each skill). These are: the skill of apologizing for error, the skill of admissibility, the skill of thanksgiving when performing a service by others and the ability to listen Without interruption and the skill of dialogue etiquette and the skill of welcome and smile and the skill of self-reliance, and prepared the researcher program and the guidance of the activities of stories appropriate to each skill of social skills.

         The results showed statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members for the total score of the list in the pre-measurement and post-measurement in favor of the post-measurement.

 This indicates the positive effect of the indicative program.

There are statistically significant differences between the average female scores and the average male scores in the experimental group. And there were statistically significant differences between the average scores of experimental group members in favor of the child's age range (5-6 years).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salima F.M. Zubi, University of Benghazi

أستاذ مشارك - كلية التربية - جامعة بنغازي

References

[: البشيه ، دعاء بنت نافذ ) 2012 :) القصة وأثرها على الطلاقة اللغوية عند أطفا ما قبل المرحلة الابتدائية

( https://www.alukah.net .)

[ 2 [:حسين ، منال طيب ) 2015 ( فاعلية برنامج قائم على النشاط القصصي ولعر الدور في تنمية القيم الخلقية

والاجتماعية لدى طفل الروضة رسالة ماجستير منشورة ، جامعة الإسراء، كلية العلوم التربوية.

[ 3 [:سعيد ،بوجلال ) 2009 (:المهارات الاجتماعية وعلاقتها بالتفوق الدراسي، مذكرة منشورة مقدمة لنيل الماجستير في علم

النفس الاجتماعي،جامعة الجزائر،كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية ،قسم علم النفس http://biblio.univ-alger.dz/xtf/data/pdf/981/BOUDJELLAL_SAID.pdf .

[ 4 [ :السليم، ملاك محمد.) 2001 (:برنامج مق ح لتنمية بعض المهارات العملية الكيميائية المدرسية لدى طالبات لية

ال بية للبنات بالرياض.للة رسالة الخليج العربي مكتب التربية العربي لدول الخليج.العدد: 82 . ص: 120 - 122 .

[ 5 [ :السمادوو / السيد إبراهيم ) 1993 (: العلاقة السببية بين الخجل والمهارات الاجتماعية لدى طلاب وطالبات الجامعة .

مجلة لية ال بية ، جامعة طنطا.ص ص 189 - 110 .

[ 6 [:السيد ، رحاب فتحي ) 2005 ( فاعلية برنامج لةنشطة النفسحر ية في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لأطفا

الروضة ، دراسة ماجستير منشورة ، جامعة الزقازيق ، كلية التربية، قسم الصحة النفسية.

[ 7 [:الشمري ، أ د منيف )د.ت(: فعالية برنامج إرشادي قائم على القصة في تنمية المسؤولية الاجتماعية، مجلة جيل العلو

الإنسانية والاجتماعية ، العدد 47 : ص ص 139 - 115https://jilrc.com .

[ 8 [ :عرفان ، إلان ير ) 2009 (: أثر القص اللالك ونية في تنمية بعض المفاهيم الاجتماعية لطفل ما قبل المدرسة ،

رسالة ماجستير ير منشورة ، جامعة المنيا ، كلية التربية ، قسم تربية الطفل.

[ 9 [:محمد ، أ د حسن دان ) 2009 ( : برنامج تدريبي قائم على استخدام التمثيل والمناقشة من خلال القصة في تدعيم

المفاهيم الأخلاقية لدى أطفال ما قبل المدرسة، للة الطفولة العربية ، العدد الثاو والخمسون ، المجلد 12 .ص ص 123 - 145

[ 10 [: محمد ، زينب ) 2011 (: فعالية برنامج تدريبي قائم على قص وحكايات الأطفا لتنمية بعض مهارات التحد

لدى أطفا ما قبل المدرسة ذوي صعوبات التعلم ، https://www.researchgate.net .

[ 11 [:المشاط ، هدى عبدالر ن ) 2019 (: العلاقة بين نمط السلوك )أ( والمهارات الاجتماعية والفعالية الذاتية ، بمحاف ة

جدة ، كلية إعداد المعلمات بمحاف ة جدة.

Published

2024-06-17

How to Cite

فرج محمد زوبي س. . (2024). Effectiveness of a program based on storytelling in the development of Some Social Skills in kindergarten. Global Libyan Journal, (67), 1–19. https://doi.org/10.37376/glj.vi67.5902

Issue

Section

Articles