Photographic rhetoric in the real contexts of the word

Authors

  • Khaled abouelnaga Tobruk University

DOI:

https://doi.org/10.37376/glj.vi67.5910

Keywords:

rhetoric, photography, truth, metaphor, poetry

Abstract

 If the metaphorical wording has the ability to shape the image; The real wording is not inferior to it in the ability to artistically portray, as it possesses the pictorial and influential ability if it finds someone who is good at using its elements, as it is not a requirement that all phrases and words of the literary work be metaphorical images, as the word or phrase may be illustrative of a situation that carries an experience without being Metaphorical, there are wonderful images in the literary texts, despite their real use, but they put the scene in front of the recipient alive and vibrant as if he sees it with his eyes, although the style in each of them is not related to metaphor, as it embodies the feelings of the speaker, and its artistic formulation refers his ideas and meanings to a live image that the recipient lives and perceives sensory perception, following the descriptive approach; To describe and explain the pictorial phenomenon to be studied, in addition to the objective methodology that deals with texts from their various aspects and analysis, with the aim of highlighting the pictorial value through words and their interaction with other rhetorical and linguistic arts, with the aim of pointing out the splendor of expression in photography, the fertility of photography, and the statement of its role in The etymological use of words, an explanation of its impact on the poetic experience, and the mention of the role of pictorial formations and other rhetorical arts from time to time. Because it strengthens the image and documented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Khaled abouelnaga, Tobruk University

عضو هيئة التدريس - كلية التربية - جامعة طبرق

References

أولاً: المصادر والمراجع

-1 ابن خاتمة، أحمد بن علي الأنصاري الأندلسي، ديوانه، حققه وقدم له محمد رضوان الداية، دمشق، سوريا، 1971 .

-2 أساليب البيان والصورة القرآنية دراسة تحليلية لعلم البيان، د/ محمد إبراهيم عبد الع ي شادي، ص، الطبعة الأولى، دار

والى، 1995 .

-3 البحتري بين نقاد عصره، د. صالح حسن اليظي، دار الأندلس، بيروت.

-4 البطليوسي، شروح سقط ال ند،ج 2 .

-5 البلاغة الصوتية في القرآن الكريم د/ محمد إبراهيم شادي، مطابع المختار الإسلامي، 1 ، 1409 ه .

-6 البلاغة الواضحة أ/ على الجارم، دار المعارف بمصر، 17 ، 1964 م.

-7 الفوائد المشوق منسوب، ابن القيم الجوزية، مكتبة المتنبي.

-8 المثل السائر في أدب الكاتب والشاع ر، ضي اء الدين بن الأثير، تحقيق د/ أحم د الحوف ي، بدوى طبانة، دار النهضة

بمصر، بدون.

-9 المعجم الجامع، وليد فريد ذيب، سنة 2003 م.

-10 تفسير الطبري، هذبه وحققه وضبط نصه وعلق عليه د/بشار عواد د/ عصام فارس،ج – 7، مؤسسة الرسالة،

بيروت، 1 ، 1415 ه - 1994 م.

-11 جلال الدين السيوطي، الإتقان في علوم القرآن، ضبط محمد سالم هاشم، منشورات ذوي القربى، 2 ، 1441 ه،

ج 2 .

-12 حاشية الدسوقي على مغني اللبيب، ج 1 .

-13 نظرات في البيان د/ محمد عبد الرحمن الكردي، مطبعة السعادة، 1976 م.

-14 نهج البلاغة، شرحه وضبط نصوصه الإمام محمد عبده، مؤسسة المعارف، بيروت، لبنان، 1 ، 1410 ه -

م.

-15 ديوان ابن المعت ، تحقيق د/ يونس أحمد السعدني، الجمهورية العراقية، القسم الثاني، سنة 199 م.

-16 ديوان الأخطل، دار المنار، 5، سنة 1997 م.

-17 ديوان امرئ القيس، تحقيق محمد أبوالفضل إبراهيم، 3 ، دار المعارف، بدون.

-18 ديوان البارودي، ضبطه وصححه وشرحه أ/ على الجارم، محمد شفيق معروف، المطبعة الأميرية، القاهرة، 1952 م.

-19 ديوان الشغاف، محمد عبدالرحمن شحاتة، إيقاع إبداعي، 1، سنة 2022 م.

-20 ديوان المازني، تولى مراجعته وضبطه وتفسيره/ محمود عماد، المجلس الأعلى للفنون والآداب والعلوم الاجتماعية

ديوان إبراهيم الصولي، ص 132 ، دار الوفاء، 2 ، 1989 م.

-22 ديوان إسماعيل صبري، دار المنار، 1، بدون.

-23 ديوان أنات حائرة، ع ي أباظة، 3 .

-24 ديوان حصاد الدمع. د/ محمد رجب البيومي، بدون.

-25 ديوان خليل مطران، ج 1، دار الكتاب العربي، بيروت، 3 ، 1973 م.

-26 ديوان صالح الشرنوبي، تحقيق د/ عبد الحي دياب. د/ أحمد كمال زكى، دار الكتاب العربي.

-27 ديوان عدي بن زيد العبادي، حققه وجمعه محمد جبار المعيبد، شركة دار الجمهورية للطبع والنشر، 1965 م.

-28 ديوان عمرو بن كلثوم، جمع وتحقيق وشرح د. إيميل بديع يعقوب، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، 1 ،

ه - 1991 م.

-29 ديوان قيس بن ذريح، دار المعرفة، 2 ، سنة 1425 ه- 2004 م.

-30 ديوان محمد الأسمر، بدون.

-31 ديوان محمد مصطفى حمام، دار العودة، بيروت.

-32 ديوان من وحى المرأة، عبد الرحمن صدقي، 1 .

-33 ديوان هاشم الرفاعي، تحقيق ودراسة/ عبد الرحمن جامع الرفاعي، مكتبة الإيمان، 1 .

-34 لسان العرب، جلال الدين ابن منظور، ج، 1 ، 1301 ه .

-35 مستتبعات التراكيب بين البلاغة القديمة والنقد الحديث د/ عبد الغنى محمد سعد بركة، دار الطباعة المحمدية،

ه - 1989 م.

-36 نهاية القول المفيد في علم تجويد القرآن المجيد، الشيخ محمد مكي، دار السنة الإسلامية، 1986 م.

ثانياً: المجلات

مجلة الهلال، فبراير، سنة - 1983 م.

Published

2024-06-17

How to Cite

إبراهيم أحمد أبوالنجا خ. . (2024). Photographic rhetoric in the real contexts of the word. Global Libyan Journal, (67), 1–30. https://doi.org/10.37376/glj.vi67.5910

Issue

Section

Articles