Obstacles that prevent educational outcomes in Libya
From labor market opportunities Afield study on faculty members and administrators At the Higher lnstitute of Building and Construction professions- Benghazi as a model
DOI:
https://doi.org/10.37376/jofoa.vi56.5919Keywords:
Obstacles, Outputs, Technical education, Labor market, Higher lnstitute of Building professions And construction BenghaziAbstract
The study aimed to identify the obstacles that prevent the outcomes of technical education in Libya from the requirements of the labor market at the Higher Institute for Building and Construction Professions in Benghazi, from the point of view of the faculty members and administrators at the institute and their professional experience, and to know the obstacles; The researchers relied on the institution’s statistics and records, and to achieve the objectives of the study, they used a questionnaire whose paragraphs were compiled from previous studies. The study relied on the descriptive and analytical approach, and the study population consisted of all faculty members and administrators working at the institute during the data collection period, and they had (42) Individual items during the academic year 2021-2022 AD. Due to the small size of the study population, the researchers conducted a comprehensive survey of all items in the study population during the data collection period, and distributed the questionnaire, all of which were retrieved. To analyze the data, the study used some appropriate items based on the Statistical Portfolio for the Social Sciences (SPSS). The results of the study resulted in: There is a relationship between the inefficiency of the educational and training administration and the failure of the systems to achieve their goals, which are represented by advanced scientific and technical outputs that are appropriate to the requirements of the labor market. There are obstacles related to the systems, elements, and management of technical education itself, including the basic system of the institute and the insufficient number of practical hours at the institute. The institute’s specializations are not appropriate to the requirements of the labor market, and there is no relationship between the failure to spread the culture of technical education in people’s minds and the systems not achieving their goals. There is no relationship between traditional curricula and weak equipment and the science of systems achieving their goals. There is a relationship between poor policies of technical education systems and the systems not achieving their goals. educational objectives, and this may be due to the lack of linking technical education institutions with production institutions, such as factories and companies, and not linking this to the requirements of the labor market. The results also demonstrated the absence of statistical differences . There are bodies supervising graduates so that they are in accordance with the requirements of the labor market. The results also showed that there is no link between the needs of society and the outcomes of technical education ,and the lack of follow up of modern developments in technology .keywords; Obstacles – Outputs – Technical education – Labor market – Higher lnstitute of Building professions And construction Benghazi .
Downloads
References
التقرير الوطني للجماهيرية المقدم لمؤتمر التربية الدولي 25 ، جنيف) 4882 ( ،
حول تطور التعليم في السنوات 82 ، 85 ، 4882 م.
الجدي وعكاشة؛ عيسى سعيد ومصطفى محمد،،) غير مؤرخ (، ب ا رمج التعليم
التقني والمهني في ليبيا وسبل تطويرها، المعهد العالي للهندسة، هون.
السعدي ، قيس ،) 4881 ( ، واقع الفتاة العربية الليبية على التعليم التقني واقع –
معوقات معالجات، ورقة مقدمة لندوة اقتصاديات تعليم وعمل الم أ رة في الجماهيرية –
العظمى، جامعة قاريونس.
الشافعي ، محمد صبري ،) 3005 (، واقع وآفاق التعليم الفني والتدريب المهني.
الطبولي والجيار؛ محمد عبد الحميد ، وإب ا رهيم علي،) 3009 (، التعليم التقني والمهني
ووضع الم أ رة الليبية في سوق العمل، د ا رسة حالة عن المركز المهني العالي لإعداد
المدربات بنغازي، مجلة البحوث الاقتصادية، العدد الأول، بنغازي.
الفائدي ومفتاح؛ محجوب عطية وحميد علي،) 4889 (، المعوقات الاقتصادية
والاجتماعية للتعليم التقني والمهني بالجماهيرية، مجلة قاريونس العلمية، العدد الأول،
بنغازي .
. 1 المحيشي؛ اسماعيل عبد المجيد ،) 3001 (، التحديات الاقتصادية، التي تواجه
التعليم التقني والتدريب في ليبيا، مص ا رته.
المولي ؛ ) 3043 (، دور مخرجات التعليم والتدريب التقني والمهني في الاستجابة
لمتطلبات سوق العمل ، د ا رسة مقارنة، الع ا رق.
الايوبي ؛ منصور محمد ، ) 3009 (، المعوقات التي تحول بين مخرجات التعليم
المهني والتقني في فلسطين ومتطلبات سوق العمل، مؤتمر التعليم التقني والمهني في
فلسطين )واقع وتحديات وطموح( غزة فلسطين. 3042 43 45 www.ucas.edu.ps
.تقرير) 3002 3002 م (، حول توجهات التعليم التقني والتكوين المهني في -
الجماهيرية ، صادر عن المركز الوطني لتخطيط التعليم والتدريب.
.حلبي؛ شادي، ) 3044 (، واقع التعليم المهني والتقني ومشكلاته في الوطن العربي
د ا رسة حالة الجمهورية العربية السورية .
.حمدان وأبو عاصي؛ عبدالرحيم وحمدان،) 3009 ( ،الصعوبات التي تواجه التعليم
التقني في فلسطين وسبل التغلب عليها.
. زغينين ؛ منصور سالم ، العيساوي ، ستار جابر ،) 3042 (، تطوير تخصصات
التعليم التقني وربطها بسوق العمل وتفاعلها مع المجتمع ،مجلة العلوم والتقنية.
. سعد الدين؛ إب ا رهيم، ) 4898 (، مستقبل النظام التعليمي وتجارب تطوير التعليم،
منتدى الفكر العربي، عمان،.
. شرف الدين؛ محمد، ) 3004 (،"أهمية التعليم التقني والهندسي لإحداث التنمية
المنشودة"، ندوة تطور التعليم الهندسي والتقني مع بداية القرن الحادي والعشرين، كتاب
أبحاث الندوة، الجزء الأول، هون .
. عبد المعطي والهواري؛ عبد الباسط وعادل،) 4895 (، علم اجتماع التنمية د ا رسات
مستقبلية، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية .
. عبد الملك جمال صالح ؛ أبو جلاله خالد عيسى ، ) دون تاريخ ( ،الموائمة بين
نظم التعليم التقني العالي وسوق العمل ، مجلة العلوم والتقنية
،مص ا رته، http://www.stj.com.ly
. على؛ أحمد على ،) 3008 ( سياسات عامة لربط مخرجات التدريب التقني
والمهني واحتياجات سوق العمل، ورقة مقدمة لندوة ) دور منظمات أصحاب الاعمال
في تضييق الفجوة القائمة بين مخرجات التدريب واحتياجات سوق العمل ( تعقدها
منظمة العمل العربية، مصر.
. على ؛أميرة محمد،) 3043 ،(دور التخطيط الاست ا رتيجي لتطوير التعليم الفني والتقني
في السودان، مؤتمر تكامل مخرجات التعليم مع سوق العمل في القطاع الخاص ،
عمان.
. فرج؛ فتحي سيد ،) 3045 (، التعليم التقني الواقع وآفاق التطور.
. قائد ؛ على عبدالله ، ) 3003 ( ، دور التعليم التقني والتدريب المهني في تنمية
الموارد البشرية في قطاع منشآت الاعمال الصغيرة _ الواقع والطموح، مجلة التجارة
والاقتصاد ،العدد 30 .

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Faculty of Arts

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.