A critical stylistic reading of Zuhair’s Commentary

Authors

  • د.زكيـة خليفة مسعود العقـوري Benghazi of university

DOI:

https://doi.org/10.37376/jofoa.vi55.4609

Keywords:

Stylistics, Style, Choice, Deviation, Truth, Metaphor, Antithes

Abstract

Research problem:

 The research poses the following two questions:

  • Does reading ancient Arabic poetry (pre-Islamic poetry in particular) stand at what previous researchers have reached?
  • Is it possible to read Zuhair’s commentary in a new way according to a new approach, adding something to what the ancients and modern commentators and critics have reached?

 Purpose of research:

  • Proving that the door to research into ancient Arab poetry remains open to new readings that differ according to different researchers and according to the methods of approaching them and the methods followed by each researcher.
  • Providing a new reading of Zuhair bin Abi Salma’s commentary. Research Methodology:

 This research is subject to stylistic approaches that start from the language of the text, and which do not neglect the context.

 

Most important search results:

 It can be summarized as follows:

  • The duality of war and peace has a general meaning within which the poem revolves, and from it the opposing dualities are generated.
  • 2- Greeting the hill with “peace” is the title of the poetic situation, and the key to the poem whose purpose is to praise the peacemakers.
  • Many words and images are distributed in the poem in different places, to echo a single idea, creating a kind of cohesion between the verses of the poem.
  • In this poem, Zuhair resorts to the argumentative method to defend his idea. It is a poetic argumentative method - so to speak - based on persuasion based on both emotion and reason.
  • The poet formulated a summary of his experiences with time in the form of aphorisms based mostly on contradictory dualities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

د.زكيـة خليفة مسعود العقـوري, Benghazi of university

قسم اللغة العربية - كليــة الآداب – جـامعة بنغـــــازي

References

الأنباري (أبو بكر محمد بن القاسم) : شرح القصائد السبع الطوال الجاهليات، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار المعارف، ط5، 1993م.

باشلار(غاستون): الماء والأحلام – دراسة في الخيال والمادة، ترجمة: علي نجيب إبراهيم، تقديم: أدونيس، المنظمة العربية للترجمة – بيروت، ط1، 2007م.

التبريزي(أبو زكريا يحيى بن علي المعروف بالخطيب التبريزي): شرح القصائد العشر، تحقيق: فخر الذين قبارة، دار الآفاق الجديدة - بيروت، ط4، 1400هـ/ 1980م.

ثعلب (أبو العبّاس أحمد بن يحيى) : قواعد الشعر، تحقيق: رمضان عبد التوّاب، مكتبة الخانجي – القاهرة، 1995م.

الجرجاني(أبو بكر عبد القاهر بن عبد الرحمن): أسرار البلاغة، تحقيق: محمود محمد شاكر، دار المدني – جدة، ط1، 1412هـ/ 1991م.

ابن جنِّي (أبو الفتح عثمان) : الخصائص، تحقيق: محمد علي النجّار، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط2، 1408هـ/ 1988م.

ابن حزم: (أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد): جمهرة أنساب العرب، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، دار المعارف، ط6، 1999م.

حسين (طه): في الأدب الجاهلي، دار المعارف، ط10، 1969م.

حسين (مزاحم مطر): أثر الحذف في إثراء المعنى عند البلاغيين، مجاة القادسية للعلوم الإنسانية، المجلد 11، العددان 1،2، 2008م.

أبو ديب (كمال): في الشعرية، مؤسسة الأبحاث – بيروت، ط1، 1987م.

الزمخشري(أبو القاسم محمود بن عمر): الكشّاف عن حقائق التنزيل، مكتبة البابي الحلبي – مصر، الطبعة الأخيرة، 1392هـ/ 1972م، ج2.

الزوزني (أبو عبد الله الحسين بن أحمد): شرح المعلّقات السبع، دار الثقافة- بيروت، 1388 هـ/ 1963م.

سليمان (فتح الله أحمد): الأسلوبية – مدخل نظري ودراسة تطبيقية، الدار الفنية – القاهرة، 1990م.

السيف (عمر عبد العزيز): بنية الرحلة في القصيدة الجاهلية – الأسطورة والرمز، مؤسسة الانتشار العربي – بيروت، ط1، 2009.

الشنتمري(الأعلم): شعر زهير بن أبي سلمى، تحقيق: فخر الدين قباوة، دار الكتب العلمية – بيروت، ط1، 1413هـ/1992م.

ابن طباطبا (محمد بن أحمد): عيار الشعر، تحقيق: محمد زغلول سلاّم، منشأة المعارف – الإسكندرية، د.ت.

الطرابلسي (محمد الهادي): خصائص الأسلوب في الشوقيات، منشورات الجامعة التونسية – تونس، 1981م.

عبد المطّلب (محمد): بناء الأسلوب في شعر الحداثة – التكوين البديعي، دار المعارف، ط2، 1995م.

العسكري (أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل): الصناعتين – الكتابة والشعر، تحقيق: علي محمد البجاوي ومحمد أبو الفضل إبراهيم، المكتبة العصرية – بيروت، د.ت.

عمر(أحمد مختار) : اللغة واللون، عالم الكتب- القاهرة، ط2،1997م

عيّاد (شكري): اللغة والإبداع – مبادئ علم الأسلوب العربي، انترناشيونال – القاهرة، ط1، 1988م.

عيد (رجاء): البحث الأسلوبي – معاصرة وتراث، منشأة المعارف – الإسكندرية، 1993م.

فاخوري(حنّا) : تاريخ الأدب العربي، المكتبة البولسية – بيروت، ط2، 1987م.

فضل (صلاح): علم الأسلوب – مبادئه وإجراءاته، مؤسسة المختار، 1992م.

القرطبي (أبو عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري): الجامع لأحكام القرآن، دار الشام للتراث – بيروت، د.ت، ج7، ج20.

مرجليوث (ديفيد صمويل ): أصول الشعر العربي، ترجمة: يحيى الجبوري، منشورات جامعة قاريونس – بنغازي، ط1، 1994م.

مسعود (زكية خليفة): التجريد البديعي بين ابن جنّي وأبي علي الفارسي – دراسة أسلوبية تأصيلية، مجلة البحر المتوسط الدولية، العدد الحادي عشر، يونيو 2020م.

منصور(سعيد حسين): رؤية جديدة في دراسة الأدب العربي في عصر صدر الإسلام، مؤسسة العهد – الدوحة، 1401هـ/ 1981م.

ابن منظور(جمال الدين أبو الفضل): لسان العرب، اعتنى بتصحيحه: أمين محمد عبد الوهاب و محمد الصادق العبيدي، دار إحياء التراث- بيروت، ط2، 1417 هـ/ 19971م.

الميداني (أبو الفضل أحمد بن محمد النيسابوري): مجمع الأمثال، دار الكتب العلمية – بيروت، د.ت.

ياكبسون (رومان): محاضرات في الصوت والمعنى، ترجمة: حسن ناظم وعلي حاكم صالح، المركز الثقافي العربي – بيروت، ط1، 1994م.

Published

2024-02-04

How to Cite

خليفة مسعود العقـوري د. . (2024). A critical stylistic reading of Zuhair’s Commentary. Journal of the Faculty of Arts, (55), 19–65. https://doi.org/10.37376/jofoa.vi55.4609

Issue

Section

Articles