The advantage of using Facebook in academic communications: case study to library & information department in Benghazi University

Authors

  • Azza Abubaker University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.37376/jofoa.vi54.6530

Keywords:

شبكات التواصل الاجتماعي, قسم المكتبات والمعلومات, استخدامات الفيس بوك

Abstract

The paper aim to identify the average of use the social networking, Facebook in the motivation  of optimal communication between library & information department and its students, by measuring the average of publications, number of responding and interactive with posts. The mix metedology has been used as an interpretive approach to achieve the primary aims of this study, which is to extract the real world complexity and evolve the use of social networks and thereby to realize the main target of improving the use of social networks in accordance with the original problematical situation. Several of tools were used to collect data (online questionnaire, content analysis and Insighits tool).

 The findings showed that there were statically significant differences in using Facebook application in academic communication among student and academic staff.      

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Azza Abubaker, University of Benghazi

أستاذ مشارك بقسم المكتبات والمعلومات – جامعة بنغازي

References

- إبراهيم الفار. (2012). تربويات تكنولوجيا القرن الحادي والعشرين تكنولوجيا ويب (2.0). القاهرة: دار الكتب والوثائق المصرية.

- أحمد ماهر شحاته، نور الدين عثمان. (2022). شبكات التواصل الاجتماعي كمصدر للمحتوي الرقمي العربي في سلطنة عمان: دراسة لحالة طلاب جامعة السلطان قابوس. مجلة أريد الدولية لقياسات المعلومات والاتصال العلمي، ع5، مج3،.ص 161-174.

- أنسام البلاونة. (2012). درجة استخدام طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك الفيسبوك في التواصل الأكاديمي. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة اليرموك: الأردن.

- ايمان عبيدى ، ضيف ليندة.(2021).توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في الوسط الاكاديمي بالجزائر: دراسة تحليله لمضامين الصفحة الرسمية لجامعة أم البوافي على شبكة التواصل الفيسبوك. مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية. مج 13،ع 4،ص161- 174.

- بركات، زياد. ( 2012 ). صعوبات استخدام الأنترنت لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة في طولكرم، مجلة الجامعة الإسلامية للدارسات التربوية والنفسية .556 -521 :(1

- جلال كاظم الزهيري وهشام جواد كاظم.(2014). الشبكات الاجتماعية ودورها في الاتصال العلمي غير الرسمي: المتخصصين في مجال المعلومات والمكتبات انموذجا. الجمعية العراقية لتكنولوجيا المعلومات، مج 6،ع4. صص24-42.

- خالد بن سليمان معتوق. (2013). اتجاهات استخدام طلاب علم المعلومات بجامعة أم القرى لموقع التواصل الاجتماعية: دراسة تحليلية. اعلم، ع12.

- رحمة بنت سليمان الخروصة، نبهان بن حارث الحراص (2019). توظيف شبكات التواصل الأجتماعي في المكتبات الأكاديمية العمانية: دراسة باعتماد منهجية النظم الناعمة. Cybrarians Journal. ع52.

- زاهر راضى. (2003). أستخدم مواقع التواصل الاجتماعية في العالم العربي. مجلة التربية، جامعة عمان الأهلية: الأردن، ع15.

- عبدالسلام عبد الحميد عمران، إياد علي مفتاح بالحاج.( 2021). استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في تفعيل التواصل الأمثل بين الكلية وطلابها: فيسبوك نموذجاً. المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية. مج4،ع2، ص 252-288.

- محمود عبد الستار الخليفي. (2009) الجيل الثاني من خدمات الأنترنت: مدخل إلى دراسة الويب 2.0 في المكتبات 2.2. Cybrans Journal، ع18.

- سلطان نواف لرشيدي.(2011). د رجة استخدام أعضاء هيئة التدريس في جامعة حائل لمواقع التواصل الاجتماعية في العملية التعليمية، رسالة ماجستيرK غير منشورة، جامعة اليرموك: الأردن.

- نورة سعود الهزاني. ( 2013 ). فاعلية الشبكات الاجتماعية الإلكترونية في تطوير عملية العليم والتعلم لدى طالبات كلية التربية في جامعة - الملك سعود، المجلة الدولية للأبحاث التربوية، ( 33 )، ص 129- 164، جامعة الإمارات العربية.

- هنادي البلوشي.(2012). خدمات المكتبات الجامعية السعودية المقدمة عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي: الفيس بوك. جامعة الملك عبدالعزيز. رسالة ماجستير.

- Pilgrim, J., & Bledsoe, C. (2011). Learning through Facebook: A Potential Tool for Educators. Delta Kappa Gamma Bulletin, 78(1), 38-42.

- Lian Niu.(2017) using facebook for Academic purposes: current Literature and directions for future research. Journal of educational computing research, 56 (8), 1384- 1406.doi:10.1177/073.5633117745161.

- Ru -Chu, S. (2013). Effect OF Using Facebook To Assist English For Business Communication COURSE Instruction. Turkish Online Journal Of Educational Technology,12(1), 52-59.

- Malita, Laura.(2011). Can We Use Facebook Like A Teaching & Learning Tool. Journal Plus Education / Education Plus, 7(1), p101- 109.

- Smith & Caruso (2010)

- Woodruff, C., Rumsey, J. M., & Fecho, G. M. (2012). Social Media in Optometric Education. Optometric Education, 37(2), 73.

- Jackson, Mary; Helms, Marilyn. (2008). Student Perceptions of Hybrid Courses: Measuring and Interpreting Quality, Journal of Education for Business, P. 7-13, Heldref Publication.

- Junco, R., Heiberger, G., Oloken, E. (2011). The Effect of Twitter on College Student Engagement and Grades, Journal of Computer Assisted Learning, 27(2): 119-132.

- Kaplon, A.M, Haenlein, M (2010) . use of the world, unite: the challenges and opportunities of social media. Business noricons, 33(1),pp 59-68.

- Karbinsiki, A. (2010). Facebook and the Technology Revolution. N, Y Spectrum Publication.

- Koohang, A. (2004). A study of Users Perceptions toward e- learning course were usability. International Journal on E- Learning. P(10) https://napoleoncat.com/stats/facebook users-in mlibya/2020/03#:~:text=There%20were%205%20401%20000,group%20(2%20050%2000)

- https://www.218tv.net/12865-2/

- Towener & Munoz. (2009). https://www.statista.com/statistics/376128/facebook-global-user-age-distribution/

- Empowering people with data Internet usage worldwide – statistics & facts | Statista تاريخ الوصول / 13/2022

Published

2024-07-14

How to Cite

ابوبكر المنصوري ع. (2024). The advantage of using Facebook in academic communications: case study to library & information department in Benghazi University. Journal of the Faculty of Arts, (54), 148–172. https://doi.org/10.37376/jofoa.vi54.6530

Issue

Section

Articles