General purposes in the inheritance system

Authors

  • MA: Salma k. A. Meelad Benghazi of unvistry

DOI:

https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4099

Keywords:

public purposes, inheritance system, Islamic law, Libyan civil law

Abstract

The  purposes of sharia are one of the most important sciences of sharia that the provisions of the book and the  sunnah  and it is also one  of the most demands that   the jurist needs in order to derive the provisions from it is texts. Objectives vary in many ways with different considerations. In view of their attachment to the generality of the nation, they are divided into three types: general, specific, and partial The general objectives in Islamic law are observed in all and most of the chapters and areas of the law, and this includes the descriptions of the law and its major goals, which have been taken into account and proven to be achieved at the level of the whole law, so they enter into the field of worship, transactions, customs and punishments. The viewer of the inheritance system in Islamic law finds that the legislator has taken into account many general purposes, including the purposes of achieving the people’s necessary, necessary, and philanthropic interests. Self-preservation is achieved by depriving the murderer of inheritance, and offspring is achieved by preventing the inheritance of adulterous children and children of adultery, and the prohibition of inheritance due to adoption, and mind-preservation is achieved by giving out And all kinds of intoxicants are among the elements of the estate and the preservation of money. Islam considered money as a necessity of life’s necessities, and legislated from the legislation directives that encourage its acquisition and collection and the method of transmission after death through legal inheritance. Islamic legislation is also full of examples that indicate gradation and the achievement of justice, such as dependence and restitution, taking into account common sense, giving priority to the inheritance of the son over the son of the son, and the purpose of facilitation and relief for people is achieved in exiting. If we find that the inheritance system  in Islam is a tight system, everything is in a specific, precise  and fixed manner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MA: Salma k. A. Meelad, Benghazi of unvistry

Assistant Lecturer, Department of Islamic Law. Kufra College of Law, University of Benghazi

References

- إبراهيم مصطفى، أحمد الزيات ، و محمد النجار . (بلا تاريخ). المعجم الوسيط. القاهرة، القاهرة: دار الدعوة.

- ابن عابدين. (بلا تاريخ). الدر المختار شرح تنوير الأبصار (المجلد 7). بيروت، لبنان: دار الفكر.

- ابن قدامة المقدسي. (1968). المغني. مصر، القاهرة: دار مكتبة القاهرة.

- ابن ماجة أبو عبد الله محمد بن يزيد. ابن ماجة القزويني. (بلا تاريخ). سنن ابن ماجه باب الحث على تعليم الفرائض حديث رقم 2719 (المجلد 2). دار إحياء الكتب العربية.

- ابن ماجة. (بلا تاريخ). سنن ابن ماجة ,باب القاتل لا يرث رقم الحديث 2646.

- أبو داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق أبو داود. (بلا تاريخ). سنن أبي داود باب الحث على طلب العلم حديث رقم 3641 (المجلد 3). بيروت، صيدا: المكتبة العصرية.

- أحسن لحاسنة. (2008). الفقة المقاصدي عند الإمام الشاطبي وأثره على مباحث أصول التشريع الإسلامي (الإصدار 1). دار السلام.

- أحمد الريسوني. (1992). نظرية المقاصد عند الإمام الشاطبي (الإصدار 2). دار العالمية للكتاب الإسلامي.

- البخاري. (بلا تاريخ). صحيح البخاري باب شرب السم والدواء حديث رقم 5778.

- البخاري. (n.d.). صحيح البخاري باب قول النبي صلى الله عليه وسلم يسروا لا تعسرو حديث رقم 5774.

- البخاري. (بلا تاريخ). صحيح البخاري باب وجوب النفقة على الأهل والعيال حديث رقم 5356..

- الدسوقي. (بلا تاريخ). حاشية الدسوقي على الشرح الكبير. دار الفكر.

- الشاطبي. (1997). الموافقات (الإصدار 1). دار ابن عفان.

- الغزالي. (1997م). المستصفى من علم الأصول (الإصدار 1). بيروت، بيروت: دار إحياء التراث العربي.

- المارديني. (1998م). الرحيبة في علم الفرائض (الإصدار 8). دمشق: دار القلم.

- الموصلي. (1998م). الاختيار لتعليل المختار. دار الخير.

- جابر عبد الهادئ سالم الشافعي. (بلا تاريخ). دروس في مقاصد الشريعة الإسلامية القسم الأول مقاصد الشريعة الإسلامية في نظام الميراث. مصر، الإسكندرية: دار المطبوعات الجامعية.

- جمال الدين ابن منظور الأنصاري. (1414ه). لسان العرب (الإصدار 3). بيروت، بيروت: دار صادر.

- رمضان علي السيد الشرنباصي. (بلا تاريخ). دروس في الفقة الجنائي الإسلامي. مصر، الإسكندرية: دار المطبوعات الجامعية.

- سعد خليفة العبار. (2020). المدخل لدراسة الفقة الإسلامي (الإصدار 3). ليبيا، بنغازي: دار الكتب الوطنية.

- سيد سابق. (1977). فقة السنة (الإصدار 3، المجلد 3). بيروت، لبنان: دارالكتاب العربي.

- عبد الجليل القرنشاوي. (بلا تاريخ). دراسات في الشريعة الإسلامية. ليبيا، بنغازي: دار جامعة بنغازي.

- عبد المجيد عبد الحميد الديباني. (2011). أحكام المواريث والتركات والوصية (الإصدار 1). ليبيا، بنغازي: دار الفضيل.

- علال الفاسي. (بلا تاريخ). مقاصد الشريعة ومكارمها. دار الغرب الإسلامي.

- محمد الطاهر ابن عاشور. (2011). مقاصد الشريعة الإسامية. دار الكتاب المصري القاهرة -دار الكتاب اللبناني بيروت.

- محمد الطاهر بن عاشور. (2009). مقاصد الشريعة الإسلامية (الإصدار 4). دار السلام.

- محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي البخاري. (1422ه). صحيح البخاري، باب حكم المرتد والمرتدة، حديث رقم 9622. دار طوق النجاة.

- محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك الترمذي. (1975م). سنن الترمذي باب لايتوارث أهل ملتين حديث رقم 2108 (المجلد 4). مصر: مكتبة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي.

- محمد عبد العاطي محمد علي. (2007). المقاصد الشرعية وأثرها في الفقة الإسلامي. القاهرة: دار الحديث.

- مرتضي الزبيدي. (بلا تاريخ). تاج العروس من جواهر القاموس باب ورث. دار الهداية.

-مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشيري مسلم. (بلا تاريخ). صحيح مسلم باب تحريم قتل النساء والصبيان في الحرب، حديث رقم ,1744. دار إحياء التراث العربي.

- مناع بن خليل القطان. (2001م). تاريخ النشر الإسلامي (الإصدار 5). دار مكتبة وهبة.

- وهبة الزحيلي. (بلا تاريخ). الفقة الإسلامي وأدلته (الإصدار 4، المجلد 10). سوريا، دمشق: دار الفكر.

Published

2023-11-10

How to Cite

خليفه السنوسي ميلاد أ. (2023). General purposes in the inheritance system. Almanara Scientific Journal, (5), 267–281. https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4099

Issue

Section

Articles