The purposes and applications of legitimate reasons
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4103Keywords:
bjectives, causes, necessities, facilitation and relief of embarrassmentAbstract
The wise legislator made the causes among the man-made rulings that make up the legal ruling, and the Almighty also linked these causes to legitimate purposes. Hence the relationship between the purposes of Sharia and Sharia causes. The Lawgiver alone is able to make causes into causes, and the person charged with his role cannot make what is not a cause a cause, just as the Lawgiver has arranged over causes into causes; And the causes are based on the intention of the legislator, not on the intention of the taxpayer, so whenever the taxpayer enters into the causes, these causes result in this entry, whether the taxpayer wants this result or not. Or not to enter into them, just as the necessity of entering into the causes or not is due to the will of the legislator and for this reason the legislator arranged the reward and punishment for entering or not entering into the causes according to the circumstances. The same is the case if the taxpayer is required not to enter into the causes because the legislator does not want the consequences of it and the taxpayer violates the intention of the legislator and enters into these reasons.
Downloads
References
أولاً - تفسير القرآن الكريم وعلومه.
- الإمام محمد الطاهر بن عاشور، التحرير والتنوير، دار سحنون، بدون تحديد عدد الطبعة ولا السنة، عدد المجلدات 12، وعدد الأجزاء، 30.
- أبو عبد الله القرطبي، المتوفى سنة 671هـ، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوين، وإبراهيم أطفيش، دار الكتب المصرية، الطبعة الثانية، سنة 1964م، عدد المجلدات 10، وعدد الأجزاء 20.
- محمد رشيد رضا، تفسير القرآن الحكيم، المعروف بتفسير المنار، الهيئة المصرية العامة للكتاب، سنة 1990م، بدون بيان عدد الطبعة، عدد الأجزاء 12.
ثانياً – كتب الحديث.
- أبو الحسن مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري، النيسابوري، المعروف بالإمام مسلم، الجامع الصحيح، المعروف بصحيح مسلم، دار الجليل، ودار الآفاق، عدد الأجزاء8 في 4 مجلدات، بدون تحديد عدد الطبعة ولا السنة.
- محمد إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة البخاري، المتوفى سنة 256هـ، الجامع الصحيح، المعروف بصحيح البخاري، حسب ترقيم فتح الباري، دار الشعب، الطبعة الأولى، سنة 1987م، عدد الأجزاء9 .
ثالثاً ـ كتب المذاهب الفقهية.
- الإمام مالك بن أنس، المتوفى سنة 179ه،ـ المدونة الكبرى، برواية الإمام سحنون التنوخي، ويليها المقدمات والممهدات، لبيان ما اقتضته المدونة من أحكام، للإمام أبي الوليد محمد المعروف ابن رشيد، المتوفى سنة 520ه،ـ ضبط: محمد محمد تامر، مكتبة الثقافة الدينية، بدون تحديد عدد الطبعة، سنة 2004م، عدد الأجزاء 5.
- الشيخ محمد بن علي الشوكاني، المتوفى 1250هـ، السيل الجرار، المتدفق على حدائق الأزهار، تحقيق: محمود إبراهيم زايد، ومحمود أمين النواوي، لجنة إحياء التراث الإسلامي، التابعة لوزارة الأوقاف المصرية، بدون تحديد عدد الطبعة، سنة 2000م، عدد الأجزاء4.
رابعاً - كتب أصول الفقه.
- الإمام أبي حامد محمد الغزالي، المستصفى في علم الأصول، المكتبة العصرية، بدون تحديد عدد الطبعة، سنة 2012م، تحقيق: د. ناجي سويد، عدد المجلدات1 وعدد الأجزاء 2.
- الإمام محمد أبو زهرة، أصول الفقه، دار الفكر العربي، بدون تحديد عدد الطبعة ولا السنة.
- أبو إسحاق الشاطبي اللخمي الغرناطي، الموافقات في أصول الشريعة، تحقيق: أبو الفضل الدمياطي، أحمد بن علي، دار الغد الجديد، الطبعة الأولى، سنة 2011، عدد المجلدات2 عدد الأجزاء 4.
- سيف الدين أبي الحسن علي بن محمد الأمدئ، الإحكام في أصول الأحكام، اعتنى به: ناجي السويد، المكتبة العصرية، الطبعة الأولى، سنة 2010م، عدد المجلدات 2 وعدد الأجزاء 4.
- وهبة الزحيلي، أصول الفقه الإسلامي، دار الفكر، الطبعة السابعة عشرة، سنة 2009م.
خامساً ـ كتب القواعد الفقهية.
- عز الدين بن عبد العزيز بن عبد السلام، المتوفى سنة 660هـ، القواعد الكبرى، الموسوم قواعد الأحكام في إصلاح الأنام، تحقيق: د.نزيه كمال حماد، عثمان جمعة ضميرية، دار القلم، الطبعة الرابعة، سنة 2010م، عدد الأجزاء 2.
سادساً ـ كتب الفقه العام والسياسة الشرعية.
- الإمام شمس الدين محمد بن قيم الجوزية، المتوفى سنة 751هـ، إعلام الموقعين عن رب العالمين، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، المكتبة العصرية، الطبعة الأولى، سنة 2003م، عدد المجلدات1، وعدد الأجزاء 4..
- عز الدين بن عبد العزيز بن عبد السلام السلمي، شجرة المعارف والأحوال وصالح الأقوال والأعمال، تحقيق: إياد خالد الطبّاع، دار الفكر، الطبعة الثانية، معادة سنة 2000م.
سابعاً ـ كتب الفقه الحديث.
- أحسن لحسانة، الفقه المقاصدي عند الإمام الشاطبي، وأثره على مباحث أصول التشريع الإسلامي، دار السلام، الطبعة الأولى، سنة 2008م.
- أحمد الريسوني، نظرية المقاصد عند الشاطبي، الدار العالمية للكتاب الإسلامي، الطبعة الثانية، سنة 1992.
- أم نائل محمد بركاني، نظرية الوسائل في الشريعة الإسلامية، دار ابن حزم، الطبعة الأولى، سنة 2009م.
- عبد الرحمن السنوسي، اعتبار المآلات ومراعاة نتائج التصرفات، دار ابن الجوزي، الطبعة الثانية، سنة 1429هـ.
- عبد الكريم حامدي، مقاصد القرآن من تشريع الأحكام، دار ابن حزم، الطبعة الأولى، سنة 2008م.
- محمد عمر سماعي، نظرية الاحتياط الفقهي، دار ابن حزم، الطبعة الأولى، سنة 2007م.
- محمد الطاهر بن عاشور، مقاصد الشريعة الإسلامية، دار السلام، الطبعة الأولى، سنة 2009م.
- محمد كمال الدين إمام، مآلات الأفعال في المصطلح المقاصدي، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي، الطبعة الأولى، سنة 2012م.
- هشام قريسة، سد الذرائع في الفقه الإسلامي، دار ابن حزم، الطبعة الأولى، سنة 2010م.
- وليد بن علي الحسين، اعتبار مآلات الأفعال وأثرها الفقهي، دار التدمرية، الطبعة الأولى، سنة 2008م، عدد الأجزاء2.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.