An Assessment of Communications Efficiency in Crisis Management
(A case study of the statements of the World Health Organization on the Corona crisis)
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4104Keywords:
crisis communications, who, coronavirus pandemicAbstract
This study aims to assess the efficiency of the Corona (COVID-19) crisis communications for the statements of the World Health Organization that it published on its official website. The study relied on the descriptive approach, and the method of the case study, and the study population is represented in analyzing the content of the newsletters on the organization's website between December 2019-November 2020. The results confirmed the existence of shortcomings in the communication aspects about the speed of access of information on the epidemic in the first two months of its appearance, in addition to the existence of an effective role for crisis management in the organization with regard to administrative aspects.
There were also many strategies and methods adopted by the organization in facing the crisis, which were represented in the strategy of blaming the People’s Health Commission of China, the strategy of forming alliances, preparedness and response, preventing the aggravation of the crisis. As for the communication strategies, it was manifested in its reliance on both emotional and mental methods. The results also confirmed the organization's neglect of preventive planning, and its comprehensive reliance on remedial planning, that is, after the crisis.
Downloads
References
أولاً: الكتب العربية:
- راسم الجمال، خيرت عياد، إدارة العلاقات العامة ،المدخل الإستراتيجي،(ط2،القاهرة:الدار المصرية اللبنانية،2008).
- زينب زهري، ميلود العماري، هند المزيني، دليل الحماية والوقاية المجتمعية من جائحة كورونا المستجد – Coved 19 للمجتمع الليبي،( ط1،بنغازي: مركز البحوث والاستشارات ،جامعة بنغازي،2020) .
- عبد السلام صالح عرفة، المنظمات الدولية والإقليمية،(ط2، ليبيا: دار الكتب الوطنية ،1999) .
- علي عجوة ،كريمان فريد، إدارة العلاقات العامة بين الإدارة الإستراتيجية وإدارة الأزمات (ط2،القاهرة:عالم الكتب ،2008) .
- فيليب هنيسلو، ترجمة خالد العامري، فن إدارة العلاقات العامة،(ط2،القاهرة:دار الفاروق،2007 .
- كريمان فريد، الاتصالات المؤسسية وتحديات التغيير ،(القاهرة : دار النهضة العربية ، 2012) .
- محفوظ أحمد جودة، إدارة العلاقات العامة، مفاهيم وممارسات ،(الأردن: دار زهران،1999) .
- نيهال فؤاد إسماعيل ،الاتجاهات الحديثة في إدارة مؤسسات المعلومات،(الإسكندرية :دار المعرفة الجامعية،2011.
ثانياً: الدراسات العربية:
- إبراهيم أحمد أبوعرقوب، دور العلاقات العامة في إدارة الأزمات، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية،المجلد47،العدد2،2020.
- أبوبكر الغزالي، العلاقات العامة وإدارة الأزمة، مجلة البحوث الإعلامية، العدد40،2007.
- حنان جنيد، دراسة تتبعية لتطور دراسات اتصالات الأزمة محلياً وعالمياً، القاهرة، المجلة العليمة لبحوث العلاقات العامة والإعلان،المجلد2015،العدد1،2015 .
- رضوان أحمد فاروق، استخدام الموقع الإلكتروني للمنظمة في إدارة اتصالات الأزمة ، دراسة حالة على شركة تويوتا، المجلة العربية للإعلام والاتصال ،السعودية،العدد8،مايو،2012.
- شوقي بوشارب، اتصال الأزمة ودورها في إدارة الأزمات في مديرية الحماية المدنية لولاية أم ايراني، الجزائر، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية،2015.
- شيماء سالم، تطور دراسات إدارة اتصالات الأزمة تحليل للبحوث المنشورة خلال الفترة من عام 2010،إلى عام 2019، المجلة العربية للإدارة، المنظمة العربية للتنمية الإدارية، جامعة الدول العربية، المجلد 40 ،العدد الثاني، يونيو 2020.
- كريمان فريد، الاتصالات في إدارة الأزمة،(دراسة حالة الشركة العربية للأجهزة لإلكترونية)،المجلة العلمية لبحوث الإعلام، العدد السادس،أكتوبر،ديسمبر،1991.
- ميرهان محسن طنطاوي، الاستجابة الاتصالية لشركات الطيران أوقات الأزمات ودورها في حماية سمعة علامتها التجارية ،المجلة العلمية لبحوث العلاقات العامة والإعلان، القاهرة، العدد الثامن،خريف6 201 .
- ناجع محمد العجمي ، مستوى تطبيق إدارة الأزمات في شركة نفط الخليج الكويتية، دراسة تطبيقية من وجهة نظر الإدارة العليا والوسطى،(الكويت: جامعة الشرق الوسط،2011).
ثالثاً: الدراسات الأجنبية:
-Albert,Chery,George,Annals Of Internal Medicine,Covid-19Peer Support &Crisis Communication Strategies To Promote Institutional Resilien,2020,https:do:org.10
- Ceax &Morel, Crisis Management Theories &Methods Decision Making In Crisis Situations ,Symposium Arpeage,October 2012,http:wwwarpege-reberche.org.
- Charles Baubion,OECD Risk Management Strategic Crisis, OECD Better, Policies for Better Lives,2013,P6.
- Christine Pearson & Judith Reframing Crisis Management Review ,32 (1),1998:p6
- Daniel Nwogwugu,Influence Of Crisis Communication Strategies On Stakehollders Perception Of Organizational Reputation Review Of Research Trends,Journal Of Communication &Media Research Vol.10.No2.October 2018,-
-Francisco Javier,Jordi de,San-Engenio,Active Listening in the management Of Crisis Communication ,Case Study Of 2017 Terrorist Attack Barcelona ,Communication & Society ,Vol 33,No 42020-p-
-Finn Frandsen ,Johansen The study Of Internal Crisis Communication :Towards An integrative Fram Work, Corporate Communications,An international Journal ,16(4)-2011-Pp347,361.
-Hu go Arynissen ,MikeLauder Stakeholders-Focused Communication Strategy During Crisis: case Study Based On Thebrussels Terror Attacks,2019,https:dol.org10.1177
-Jim Macnamara,New Insights In to Crisis Communication From An inside Emic Perspective During Covid- 19,Public Rrlations In Quiry, Volume:10Issue:Apri l,10,2021-Page 237-262.
-Lauran.Kunnemand &Van Wijngaet,Connecting Social MediaData &Crisis Communication Theory Acase Study On The chicken &The egg,Journal Of Risk Research,Volume 23,2020-Issue 10,2019,Page 1259-1271
- Lucie Ozanne,Panl,Ballanting Investigating The methods &Effectiveness Of Crisis Communication ,Journal Of Non Profit &Public 2020,Issue 4:Pages 379-405. 17
Melissa Graham,Elizabeth, The role Of Social Media In Local Government Crisis Communications, Public Relations Review,Volume 41,Issue 3,September 2015,Pages 386-394.
-Melissa Graham,Elizabeth, The role Of Social Media In Local Government Crisis Communications, Public Relations Review,Volume 41,Issue 3,September 2015,Pages 386-394.
- Milad Mirbabaic,Julian Marx, Breaking News:Un Covering Sense Breaking Patterns In Social Media Crisis Communication During The 2017 Manchester Bombing Behaviour &Information Technology,Volume 39,2020,Issu5:Pages 252,266. 9- 48- Quarant Lli,Disaster Crisis Management : Asummary Management Studies (4)(1988)/p47.
-Tamar Avent,Daniel Lanfer,Exploring The effectiveness Of Creating Regulatory Fit In Crisis Communications: Can It Change Perceptions Of Media Coverage During A crisis ,Kelley School Of Business India University, WWW, elsevier.com.wwn,Science direct.com.
- Thierry c.Pauchant ,Lann Mitroff &Patrick Lagadec, Toward Asystemic Crisis Management Strategy: Learning From TheBest Examples InTheus ,Canda,&Franc industrial Crisis Quartely ,5(3),1991:
-Yang Cheng,The social –Mediated Crisis Communication Research:Revisiting dialogue between Organizations &Publics Review,Volume 46,Issue 1,March2020,101769.
-Ying Zhang,Elmie Mekma,Anfam,Crisis Colle Ctive Memory Making On Social Media :Acase Study Of Three Chinese Crises On Weibo,Public Relations Review,Volume 46,Issu e 4,November 2020,P101.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.