The degree of application of talent management at the University of Benghazi from the point of view of faculty members
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4106Keywords:
talent management, heads of scientific departments, Faculty of Arts, University of BenghaziAbstract
The current study aimed to know the degree of practice of talent management among the heads of scientific departments at the Faculty of Arts, University of Benghazi from the point of view of the faculty members. In addition, to identify the presence of statistically significant differences in the respondents’ responses about the degree of practice of talent management among the heads of scientific departments from the viewpoint of the faculty members is attributed to the two variables (gender and academic qualification). In addition to identifying the existence of a statistically significant correlation between the respondents’ responses and the experience variable. The descriptive approach was used for its suitability to the nature of the study, and the study community consisted of (213) faculty members at the Faculty of Arts, University of Benghazi. Members from whom a simple random sample of (70) members was selected, (33) members and (37) members. The questionnaire was used as a means of data collection, which consisted of (26) items distributed over three areas: (Attracting talents, Talent development, and talent retention.) To analyze the data, the statistical analysis program (SPSS) was used, where the arithmetic mean, standard deviation, T-test, one-way ANOVA, and Pearson correlation coefficient were used. The practice of talent management among the heads of scientific departments at the Faculty of Arts, University of Benghazi from the point of view of the faculty members was high. Furthermore, there are no statistically significant differences in the degree of practice of talent management among the heads of scientific departments from the viewpoint of the faculty members due to the variables (gender, academic qualification). while there is a positive, statistically significant, but weak correlation in the responses of the study sample to the degree of talent management practice among the heads of scientific departments at the Faculty of Arts, University of Benghazi, according to their professional experience.
Downloads
References
- إبراهيم، فاطمة أحمد زكي(2018) إدارة المواهب الإدارية في الجامعات المصرية في مجتمع المعرفة، مجلة الإدارة التربوية،17، 187- 339.
- أبو دوله، داود جمال، والجراح، صالح علي (2015)أثر تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في تعزيز الانتماء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية الرسمية ، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، 11، (2)،283 – 315.
- جيريل، وائل محمد، والفرجاني، فاطمة علي (2020) واقع نظام إدارة المواهب في مؤسسات التعليم العالي التقنية بمدينة درنة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة الابتكار والتسويق، 7، (2)، 107- 130.
- الحميدي، محمد، والطيب، الهادي (2011) الاستثمار في التدريب وإدارة المواهب: تجربة دولة الإمارات العربية المتحدة، ورقة بحثية، كلية الشرطة، معهد تدريب الضباط رأس الخيمة، الإمارات العربية المتحدة،
- الزهراني، عبدالله بن أحمد بن سالم (2019) تصور مقترح لإدارة المواهب لأعضاء الهيئة التدريسية بجامعة أم القرى بمكة المكرمة من وجهة نظر القيادات الأكاديمية: دراسة تقويمية، مجلة القراءة والمعرفة، مصر، 212. 265 – 291.
- السكران، بدرية بنت عبدالله (2019) فاعلية استراتيجيات إدارة المواهب في تنمية الموارد البشرية التدريسية من وجهة نظر قائدات وعضوات هيئة التدريس بجامعة طيبة، مجلة العلوم التربوية والنفسية، فلسطين، 3،(15)، 28- 50.
- صالح، أحمد علي (2015) إدارة رأس المال البشرى مطارحات استراتيجية في تنشيط الاستثمار ومواجهة الانهيار، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
- الصاوي، وجيه (2002) الجامعة وهجرة العقول - دارسة تحليلية عبر الانترنت، القاهرة. دار الفكر العربي.
- صيام عزيزة (2013) وقائع تطبيق نظام إدارة المواهب البشرية من وجهة نظر الإدارة الوسطى والعليا: دراسة حالة الجامعة الإسلامية بغزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية غزة.
- العنزي، سعد علي، والدليمي، عماد علي (2016) دور إدارة المواهب القيادية في عملية التغيير التنظيمي: دراسة تطبيقية في عدد من الكليات الحكومية والأهلية في العراق، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعية،48،.135 -117.
- الفرجاني، فاطمة علي بلقاسم (2014) أثر القيادة التحويلية على إدارة المواهب: دراسة تطبيقية على جامعة بنغازي، المجلة العلمية لاقتصاد والتجارة، 2، 259 – 297.
- الفرجاني، فاطمة علي بلقاسم (2018) إدارة المواهب في مؤسسات التعليم العالي، مجلة جامعة البحر المتوسط الدولية، (6)، 1 – 33
- قريشى، محمد (2020) واقع إدارة المواهب البشرية في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية: دراسة تطبيقية في جامعة محمد خيضر – بسكرة، المجلة العربية للإدارة، مصر، 40، (2)، 81- 97.
- المصري، نضال، والأغا، محمد) 2015) إدارة المواهب البشرية في الجامعات الفلسطينية مقترح تطبيقي تنموي استراتيجي، مجلة دراسات، (18)، 31- 64.
- المومني، أفنان محمد، وعليمات، صالح ناصر، والشرمان منيرة محمود (2018) درجة ممارسة إدارة المواهب في الجامعات الأردنية الحكومية في ضوء المتغيرات الديمغرافية، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 26، (4)، 739- 718.
- ناصف، مرفت صالح، وزناتي، أمل محسوب (2008) إدارة المواهب مدخل لتفعيل الانتماء التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية، مجلة دراسات في التعليم، كلية التربية، جامعة عين شمس، (19)، 370- 475.
- Thunnissen, Marian (2016) "Talent Management for what, how and how Well? An Empirical Exploration of Talent Management in Practice", Journal of Employee Relations, Vol.38, No.1.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.