Teaching self-efficacy of university faculty members according to some variables
A field study on a sample of faculty members at the University of Derna-Al-Qobba
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi5.4107Keywords:
teaching self-efficacy,, faculty members, university educationAbstract
The study aimed to know the level of perceived self-efficacy among faculty members, as well as to identify the differences between the averages of the respondents' responses in the perceived self-efficacy according to the variable of gender (males-females), scientific specialization, educational qualification, academic degree, using the descriptive approach. analytical study, and the sample size was (135) from faculty members at the University of Derna. In this study, a questionnaire was applied to measure the general self-efficacy prediction of (Jerusalem and Schwarzwr, 1986, T.: Samer Radwan). It consists of (10) statements, after verifying their validity and stability. The study was conducted in 2021. Several statistical procedures were used, including (the “T” test, averages and percentages, and analysis of variance), and the data were analyzed using the SPSS program, and the results showed that there were statistically significant differences (at the level of 0.01), between the average The sample and the hypothetical average are in favor of the sample average, which indicates a high level of teaching self-efficacy for the sample as a whole This indicates that the faculty members are somewhat satisfied with their teaching performance and their ability to give, while the results did not show any differences between the faculty members in the level of teaching self-efficacy according to the variables of gender (male - female), specialization (scientific - literary), qualification Scientific (Master - PhD), scientific degree (Assistant Lecturer - Lecturer - Assistant Professor - Associate Professor - Professor).
Downloads
References
- إبراهيم ، أمل عبد المحسن (2008) أثر برنامج تدريبي قائم على بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتياً في الدافعية والتحصيل الدراسي . رسالة دكتوراه ( غير منشورة ) . قسم علم النفس . كلية التربية . جامعة بنها .
- أبوعلام ، رجاء محمود ( 2006 ) مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية . القاهرة . دار النشر للجامعات
- النقيب ، إيناس فهمي (2008) استراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم وعلاقتها بالقدرة على حل المشكلات لدى طلاب المرحلة الثانوية .رسالة دكتوراه ( غير منشورة ) . قسم علم النفس . كلية التربية ببور سعيد . جامعة جامعة قناة السويس .
- الثقفي ، سحر سعد و اليوبي ، أريج و حمد ، إرادة عمر ( 2021) الكفاءة الذاتية في التدريس الجامعي لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية في أثناء جائحة كورونا . وقائع المؤتمر الدولي الثاني للتعلم عن بعد " جائحة كورونا التحديات . ملحق بمجلة الجامعة العراقية مج(2) .العدد ( 16).
- رضوان ، سامر محمد ( 1997) توقعات الكفاءة الذاتية – البناء النظري والقياس . مجلة شؤون اجتماعية . الشارقة .مج (14) . ع (55) . ص ص 25 – 51 .
- صالح ، عواطف حسين ( 1993) الفاعلية الذاتية وعلاقتها بضغوط الحياة لشباب الجامعة . مجلة كلية التربية جامعة المنصورة . ع ( 1) . ص ص 461 – 478 .
- الصويركي ، محمد (2018) درجة امتلاك الكفايات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس بقسم اللغة العربية في جامعة الملك عبدالعزيز من وجهة نظرهم . مجلة العلوم التربوية والنفسية . مج ( 17) . ع ( 2) . ص ص 1 – 24 .
- طياب ، محمد وسعداوي ، محمد ومحمد ، هدى ( 2020) العلاقة بين كفاءة التدريس والكفاءة الذاتية عند أستاذ التربية البدنية والرياضية في ظل متغيري السن والخبرة .مجلة افكار وآفاق .مج (8) . ع(1) . ص ص 93 – 96 .
- العمري ، سمر حسين ( 2018) جودة الحياة وعلاقتها بالكفاءة الذاتية المدركة لدى عينة من مدرسي الجامعات الفلسطينية . رسالة ماجستير ( عير منشورة ) . قسم علم النفس . كلية الدراسات العليا . جامعة الخليل .
- عياد ، فؤاد اسماعيل و ياسر، عبدالرحمن (2015) الكفاءة الذاتية في الحاسوب وعلاقتها بالاتجاه نحو التعليم الالكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأقصى . المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي . مج (8) . ع(19) . ص ص 65 – 94 .
- محمد ، محمود بني يونس (2007) سيكولوجية الدافعية والانفعالات .ط2.عمان – الأردن .دارالمسيرة للنشر والتوزيع والإعلان .
- النجار ، مرفت عاطف ( 2022) التميز الاكاديمي وتوكيد الذات المهنية وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الاقصى . مجلة جامعة القدس للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية . مج ( 13) . ع(39) . ص ص 148- 170
- Abdel-Hadi, S. (2017). Emotional Self-Efficacy among A Sample of Faculty Members and Its Relation to Gender (Male/Female), Experience, Qualification, and Specialization. International Education Studies, 10(1), pp. 211-224.
- Bandura, A. (1997). Self- efficacy: the exercise of control. New York: W.H .freeman and compa
- Gibbs, C. (2003). Effective teaching: Exercising self-efficacy and thought control of action, Journal of Educational Enquiry, (4)2: 1-14.
- Michaelides, M., (2008). "Emerging themes from early research on self efficacy beliefs in school mathematics.", Electronic journal of research psychology, Vol.6, No.14, 219:234.
- Pajares, F., & Schunk, D. (2001). The development of academic self-efficacy. Development of achievement motivation. United States,
- Schunk, D. H & Pajares, F. (2004). The Development of Academic Self-Efficacy, Educational Psychology.
- Schunk, D.(2003). Self-Efficacy for Reading and Writing: Influence of Modeling, Goal Setting, and Self-Evaluation. Reading and Writing Quartely, 19,159-172
-Krejcie, Robert. V. & Morgan, Daryle. W; (1970): Determining sample size for research activities educational and psychological measurement, 30). pp. 607-610

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.