The obstacles facing the psychological counselor in the preparatory schools from the point of view of the psychological counselors in Benghazi
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi6.5138Keywords:
obstacles Guidance, Educational Psychological Counselor, Preparatory SchoolsAbstract
The current study aimed to reveal the most important obstacles facing the psychological counselor in middle schools in the city of Benghazi from the point of psychological counselors in Benghazi. The study group used the descript approach to verify the validity of the study hypotheses.
The study sample consisted of (175) mentors. The following study tool was used: (Measurement of psychological counseling obstacles Prepared by: Jaafar Al-Amri (2015), after confirming its validity before actual application, and to process data, the statistical packages program (SPSS) was used, and the results proved the validity of the study hypotheses related to the study measurement used, where the results of the study resulted in the presence of a group of obstacles, and the first rank was occupied by the obstacles that belong to the school by (by) 70.33%) and the second rank was occupied by the obstacles that pertain to the mentor himself by (52.33%), followed in the third order by the obstacles related to psychological and educational supervision by (50%), and the study also resulted in the absence of statistically significant differences attributable to both the educational qualification, experience, and age towards the obstacles they direct.
Downloads
References
المراجع
- أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف (2009): الإرشاد المدرسي، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
- أبو عبادة، نيازي (2000): الإرشاد التربوي والنفسي والاجتماعي، الرياض، مكتبة العبيكان.
- الأشول، إسماعيل (2021): معوقات الإرشاد المدرسي بالمدارس الثانوية في مدريتي المشنة والظهار بمحافظة إب من وجهة نظر المتخصصين الاجتماعيين والنفسيين، مجلة الآداب العدد (11).
- الحريري، رافده (2011): الإرشاد التربوي والنفسي في المؤسسات التعليمية، الأردن، عمان، دار الميسرة.
- الخطيب، أحمد (2003): التوجيه والإرشاد النفسي، دمشق، المطبعة العالمية.
- الزغبي، أحمد (1994): الإرشاد النفسي، الأردن، عمان، دار زهران.
- الزغبي، أحمد محمد (2003): التوجيه والإرشاد النفسي، دمشق، دار الفكر، ط5.
- العامري، جعفر (2015): معوقات الإرشاد التربوي في المدارس الثانوية من وجهة نظر المرشدين التربويين، المديرية العامة للتربية، كلية التربية المفتوحة، (21)، 32-53.
- العزة، سعيد حسني (2000): الإرشاد الجماعي العلاجي، عمان، دار غريب.
- العتابي، عماد حمزة (2016): الإرشاد النفسي التربوي، العراق، دار الصادق..
- حريبش، ماجدة سالم (2017): برنامج إرشادي لإدارة الغضب وزيادة التوكيدية وأثره في خفض حدة العنف لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في ليبيا، رسالة دكتوراه، جامعة القاهرة.
- دمنهوري، رشاد صالح، شاكر، وآخرون (2010): المدخل إلى التوجيه والإرشاد النفسي، المركز الرئيسي، مكتبة الشقري.
- زهران، حامد (1998): التوجيه والإرشاد النفسي، عالم الكتب، القاهرة،41، ط3.
- زهران، حامد عبد السلام (2002): التوجيه والإرشاد النفسي، مصر، القاهرة، عالم الكتب.
- زهران، حامد عبد السلام (2002): دراسات في الصحة النفسية والإرشاد النفسي، مصر، عالم الكتب.
- زيدان، حسين (2018): الصعوبات التي تواجه عمل المرشد التربوي في المدارس الثانوية والابتدائية وسبل حلها، المؤتمر العلمي الثاني لمدرية الإرشاد التربوي- التعليم العام، وزارة التربية العراقية.
- عبد العزيز، سعيد، عطوي، جودت عزت (2009): التوجيه المهني (مفاهيمه النظرية وأساليبه المهنية وتطبيقاته العلمية) الأردن، عمان، دار الثقافة.
- محمد، انتصار الشيخ محمد (2019): معوقات الإرشاد النفسي في المدارس الثانوية بولاية الخرطوم، جامعة السودان، رسالة ماجستير.
- مكي، أيمن أنيس (2013): معوقات الإرشاد التربوي في مدارس محافظة كربلاء المقدسة من وجهة نظر المرشدين، جامعة بغداد، كلية التربية للعلوم الإنسانية. مجلة الأستاذ، العدد (205)، المجلد الثاني.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.