Level of Innovative Leadership Practice Among Secondary School Principals in Benghazi City
DOI:
https://doi.org/10.37376/asj.vi7.7110Keywords:
innovative leadership, secondary schools, teachersAbstract
The present study aimed to identify the level of innovative leadership practice among secondary school principals in Benghazi city from the perspective of teachers, as well as to determine if there were statistically significant differences in the level of innovative leadership practice among secondary school principals in Benghazi city attributed to gender and academic qualification. Additionally, the study sought to explore the existence of a statistically significant correlation between the level of innovative leadership practice among secondary school principals in Benghazi city from the perspective of teachers and their years of professional experience.
The study population consisted of 1400 teachers in secondary schools in Benghazi city during the academic year 2022-2023. A simple random sample of 200 teachers was selected. To achieve the study objectives, the researchers used a questionnaire as a tool for data collection after ensuring its validity and reliability. The data was analyzed using the SPSS program, employing descriptive statistics such as mean and standard deviation, as well as inferential statistics such as the t-test and one-way ANOVA.
The study found that the level of innovative leadership practice among secondary school principals in Benghazi city is high. The results also indicated that there were no statistically significant differences attributed to gender and academic qualification. Furthermore, the findings revealed a moderate positive correlation between the level of innovative leadership practice and years of professional experience among teachers in secondary schools in Benghazi city.
Downloads
References
أبو النصر: مدحت، تنمية القدرات الابتكارية لدى الفرد والمؤسسة، مصر مجموعة النيل العربية،2004.
البنا: دعاء جميل (2022) درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة الابتكارية وعلاقتها بجودة الأداء المدرسي من وجهة نظر المعلمين، المجلة الأردنية للعلوم التطبيقية، 33 (1)، 1-14.
الجرايدة: محمد سليمان، درجة ممارسة القادة الإداريين في المديريات العامة للتربية والتعليم في سلطنة عمان للقيادة الابتكارية، مجلة الدراسات التربوية النفسية، مج (8)، ع (3)، ص 571-586، 2014.
الحربي: قاسم بن عائل، الإدارة المدرسية الفاعلة لمدرسة المستقبل مداخل جديدة لعالم جديد في القرن الحادي والعشرين، مكتبة الملك فهد الوطنية، الرياض، السعودية، 2007
حرز الله: ماجد عبد الكريم الشريف، درجة ممارسة القيادة الابتكارية لدى مديري مدارس الخاصة في محافظة عمان وعلاقتها بدرجة مقاومة المعلمين للتغير من وجهة نظرهم، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية الشرق الأوسط: الأردن، 2015.
الحريم: حسن، السلوك التنظيمي، دار الحامد للنشر والتوزيع، الطباعة2، عمان: الأردن، 2004.
خليفة: محمد عداوي، درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية الخاصة القيادة الابتكارية وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى معلميهم في عمان، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، الأردن، 2015.
سالم: فاروق، الإبداع المؤسسة الوطنية للدراسات والبحوث، اسطنبول، تركيا، 2010.
الشمري: سعد بن ديبان، درجة ممارسة القيادة الابتكارية لدى القائد التربويين في المملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن، 2006.
الصّيرفي: محمد، أصول التنظيم والإدارة للمدير المبدع، مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولي، عمان، الأردن، 2005.
عماد الدين: منى مؤتمّن، إعداد مدير المدرسة لقيادة التغيير، النمط القيادي المنشود لتحقيق التعايش الفاعل في قرن الواحد والعشرين، الطباعة1، عمان: مركز الكتاب الأكاديمي، الأردن، 2003.
عياد: ميسم حسن أحمد، القيادة الابتكارية لدى مديري المدارس الثانوية الخاصة في محافظة عمان وعلاقتها بالقيم التنظيمية لديهم من وجهة نظر المشرفين والمعلمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن، 2019.
القسوس: نبيلة بسام موسى، تقديرات المعلّمين لدرجة ممارسة مديري مدارسهم للقيادة الابتكارية وعلاقتها بدرجة رضا المعلّمين عن تلك الممارسات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، عمّان، الأردنّ، 2004.
قنديل: علاء محمد، القيادة الإدارية وإدارة الابتكار، الطباعة1، عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون، الأردن، 2010.
نجم: نجم عّبود، القيادة وإدارة الابتكار، عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع، الأردن، 2012.
حرب: خلف الحجاج، درجة ممارسة القيادة الابتكارية لدى مديري المدارس الثانوية الحكومية في تربية لواء الجامعة من وجهة نظرهم ومعلميهم. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،27(6)، 216 – 239، 2019.
-Ishaak, N.A,(2005). Positive Affect as Factor in Organizational Behavior Through Superior –Subordinate Relationship in the Workplace.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Almanara Scientific Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.