معوقات دمج الأطفال ذوي اضطراب التوحد بمدارس التعليم العام بمدينة شحات من وجهة نظر المعلمين

Authors

  • عارف حسين ابسيس university of d
  • فاطمة حسين عبد الخالق جامعة السيد محمد بن علي السنوسي

DOI:

https://doi.org/10.37376/asj.vi7.7111

Keywords:

obstacles social, educational obstacles, Public education school, Autism Spectrum obstacles integrating

Abstract

The study aimed to identify the obstacles for integrating autism spectrum, children in public schools, From the teachers' point of view, The study sample consisted of (40) male and female teachers, (25) male and (15) female teachers from the primary stage in the city of Shahat. The scale of integration obstacles prepared by Al-Khaznawi (20210 AD) was used, which includes three dimensions of obstacles: educational obstacles, school obstacles, and social obstacles. The results of the study showed that the level of obstacles to the integration of children with autism disorder from the teachers' point of view was high in educational obstacles, school obstacles, and social obstacles, as well as the total score of the scale. There were also no statistically significant differences in the obstacles (educational obstacles, school obstacles, social obstacles, as well as the total score) from the teachers' point of view attributed to the variable of gender, qualification, and years of experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

عارف حسين ابسيس, university of d

عضو هيئة التدريس بكلية الآداب- القبة، بجامعة درنة.

فاطمة حسين عبد الخالق, جامعة السيد محمد بن علي السنوسي

عضو هيئة التدريس بكلية أصول الدين بجامعة السيد محمد بن علي السنوسي.

References

- التارقي، مرفت خميس (2021م) "تصور مقترح لاستراتيجية دمج الأطفال ذوي طيف التوحد أكاديميا بالمؤسسات الليبية"، المجلة العلمية للجامعة المفتوحة بنغازي، المجلد الثاني العدد الأول، ص(56-80).

- بدر، عائدة وسويسي، شوق (2023)، اتجاهات العاملين بالمدارس العامة في مدينة بنغازي نحو دمج أطفال التوحد والصعوبات، مجلة كلية الآداب جامعة بنغازي، العدد 55، ص258-ص315.

- بني قبي، خديجة وآخرون (2022م) "صعوبات دمج تلاميذ ذوي اضطراب التوحد في المدارس العادية، دراسة ميدانية "، جامعة محمد ضياف بالمسيلة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، قسم علم النفس، ص (5 ـ 108)

- بن عمر، نور الهدى، وخروبي، أحمد، ودائخة، مفيدة.(2021م) "معوقات دمج الأطفال التوحديين بالمدارس الابتدائية من وجهة نظر المعلمين دراسة ميدانية بالمدارس بغرداية" مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع، مجلد (5) ، عدد (3)، جامعة قاصدي مرباح ورقلة الجزائر ص ص (304 إلى 314) .

- الرفاعي، عالية (2018م)، معوقات دمج التلاميذ ذوي الاعاقة في المدارس الدامجة في مدينة دمشق من وجهة نظر معلميهم، مجلد اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، مجلد (16) ، عدد (3) ، ص 225

- الزارع، نائف عابد.( 2004م)، "قائمة تقدير السلوك التوحدي، دار الفكر، عمان، المملكة الأردنية الهاشمية، ط (1)، ص (19).

- علي، عماد، والتودري، حسين (2023م) "فاعلية برنامج تدريبي في تحسين بعض المهارات الأكاديمية لدى تلاميذ اضطراب طيف التوحد المدمجين بالصف الرابع الابتدائي بمدينة أسيوط"، مجلة دراسات في مجال الإرشاد النفسي، كلية التربية، جامعة أسيوط، ص(51- 88).

- سليمان، أحمد السيد.(2010م)، "تعديل سلوك الأطفال التوحديين النظرية والتطبيق"، ط (1)، ص ص (37 ـ57).

- الحزنوي، محمد بن سعيد.(2010م)، "معوقات دمج تلاميذ ذوي اضطراب التوحد في مدارس التعليم العام"، رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، السعودية، ص ص( 1 إلى 235).

- حسن، آية محمود (2022م) "معوقات دمج أطفال اضطراب طيف التوحد بمدارس التعليم العام كما يدركها عينة من فريق الدمج"، مجلة علوم ذوي الاحتياجات الخاصة، مجلد (4) الجزء (2 ) العدد (7)، ص (4284-4327).

- حسين، أحمد محمد. (2021م)،"معوقات الدمج الشامل لأطفال التوحد بمدارس التعليم العام من وجهة نظر المعلمين"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة حلوان، ص ص (243 إلى 272)

- القمش، مصطفي نوري .(2014م )، "قضايا ومشكلات معاصره في التربية الخاصة"، دار المسير للنشر والتوزيع، عمان، ص (190).

- مرزوقي، أسماء، ورزيقة، ربعي (2013م) "معوقات دمج تلاميذ ذوي اضطراب التوحد في مدارس التعليم العام دراسة ميدانية للمركز النفسي والبيداغوجي للأطفال المتخلفين ذهنيا لولاية المسيلة وولاية سطيف"

- مالك، ريما فاضل(2015م)، "فاعلية برنامج تدريبي باستخدام اللعب في تنمية بعض المهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق، ص (211).

- المبارك، شوقي بن مهدي (2004)، "اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية العادية المحلق بها أطفال توحديون نحو دمج الطلاب التوحديين بمدارس البنيين بالمنطقة الشرقية بالسعودية "، رسالة ماجستير، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، ص (41)

Published

2024-12-24

How to Cite

حسين ابسيس ع. ., & حسين عبد الخالق ف. . (2024). معوقات دمج الأطفال ذوي اضطراب التوحد بمدارس التعليم العام بمدينة شحات من وجهة نظر المعلمين. Almanara Scientific Journal, (7), 30–52. https://doi.org/10.37376/asj.vi7.7111

Issue

Section

Articles