Libyan satirical programs on YouTube

analytical study

Authors

  • Mohammed Abd Allateef Miftah Elbakai Benghazi of university

DOI:

https://doi.org/10.37376/tljmr.vi4.4682

Keywords:

satirical programs, - YouTube, Libyan programs, - artistic methods

Abstract

This study aimed to identify the Libyan satirical programs on YouTube, and included identifying the topics dealt with by the satirical programs on YouTube, their type and dimensions, revealing the goals that satirical programs seek to achieve, methods and grooming used, identifying the sources that were relied on, the methods of presenting them and the elements of attraction, and standing on the technical methods used in the satirical programs "study sample" in terms of (the size of the staff - the camera angle - the place of production - the multimedia used, revealing the parties that were criticised in the satirical programs on YouTube and the types of guests - knowing the time of the Libyan satirical programs on YouTube).

The study adopted the descriptive method using the method of content analysis to analyse the episodes of the Libyan satirical programs on the channels (Manlakher), which included the programs (Man Lakher Shaw - #VLOGS) and (Wow Libya channel), which included the program (Al-Makhzen - Mr. Okaku - Shoya with Sheka). The analytical study was conducted after a comprehensive survey of the satirical programs presented through the two channels, which amounted to (70) episodes in the period from the beginning of January of the year 2021 to the end of December of the same year. The study reached several results, the most important of which are: the social topics dealt with these satirical programs on YouTube and their quest to achieve awareness goals of national dimensions, based on mental induction and the adoption of satirical simulation method as a critical method in Libyan programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

محمد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية،ط1 (القاهرة: عالم الكتب، 2000).

محمـد عبد الحميد، بحوث الصحافة، ط1 (القاهرة: عالم الكتب، 1992)، ص70.

فلاح الكاظم البرامج الإذاعية التلفزيونية ط1 (بغداد: دار بيت الحكمة دون سنة طبع).

ضياء مصطفى، السخرية في البرامج التلفزيونية، ط1 (سوريا: دار صفحات للنشر).

عبد السلام المودن، أسرار اليوتيوب، ط1، بدون تاريخ.

منذر الضامن، أساسيات البحث العلمي (عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، 2007).

محمـد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية ط 2 (القاهرة: عالم الكتب، 2004).

سعد سلمان، المناهج المستخدمة في البحوث والدراسات الإعلامية، محاضرات مادة مناهج البحث، كلية الآداب قسم الإعلام.

محمـد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية، ط 2 (القاهرة: عالم الكتب، 2004).

محمـد الوفائي، مناهج البحث في الدراسات الاجتماعية والإعلامية، ط1 (القاهرة: مكتبة الأنجلو، 1989).

محمـد منير حجاب، أساسيات البحوث الإعلامية والاجتماعية، ط2 (القاهرة: دار الفجر للنشر، 2003).

حازم محمـد البنا، أطر تقديم الأداء الحكومي بالبرامج الساخرة على اليوتيوب وعلاقتها بالصورة الذهنية لدى الشباب الجامعي -دراسة تحليلية لبرنامج "لايف من الدوبلكس"، مجلة بحوث التربية النوعية، جامعة المنصورة عدد 57، يناير، 2020.

بسنت مراد فهمي الجمهور لمقاطع الفيديو الساخرة على (يوتيوب) وتأثيره في مستوى الثقة في الشخصيات العامة المجلة العلمية لبحوث الإذاعة والتلفزيون – العدد الثاني عشر.

بن طراد وفاء، الأطر المفسرة للإعلام الشبكي بين الفعالية والمحدودية، مجلة معالم للدراسات الإعلامية والاتصالية، الجزائر، العدد 1، 2020.

أیمن محمـد إبراھیم، توظيف الصحف المصرية لمنصاتها الإلكترونية في تناولها لأزمة قطر، العدد16 (2017-2018)، مجلة البحوث الإعلامية، كلية الإعلام، جامعة الأزهر، القاهرة، ج 1، عدد49.

عبد الفتاح، فاطمة الزهراء، الاندماج الإعلامي وصناعة الأخبار، ط1 (القاهرة: العربي للنشر والتوزيع، 2017).

محمود رمضان أحمد، تكاملية الوسائل لنشر المحتوى في الصحف المصرية" دراسة ميدانية على عينة من القائمين بالاتصال في ضوء نظرية التحول الرقمي، مصر، 2020، مجلة البحوث الإعلامية، عدد 55.

الخليل بن أحمد الفراهيدي، كتاب العين تحقيق مهدي المخزومي، إبراهيم السامرائي، ج2، حرف الزاي، حرف الغين، قسم انتشارات أسوة، ط2، 1425 هجرية.

مجدي وهبي وكامل المهندس، معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب، ط1 (لبنان: مكتب لبنان، 1979).

سعاد سلامي، السخرية والتهكم في ملصقات عزالدين ميهوبي، رسالة ماجستير كلية الآداب واللغات، جامعة محمـد خضير بسكرة.

ضياء مصطفى، السخرية في البرامج التلفزيونية، ط1 (سوريا دار صفحات، 2014)، ص99.

نجيب بخوش، تناول الإعلام التلفزيوني الساخر لقضايا المجتمع الجزائري، "دراسة وصفية تحليلية"، رسالة ماجستير.

Published

2024-03-05

How to Cite

عبد اللطيف مفتاح البكاي . م. (2024). Libyan satirical programs on YouTube: analytical study. The Libyan Journal of Media Research, (4), 190–209. https://doi.org/10.37376/tljmr.vi4.4682

Issue

Section

Presentations of theses and theses in the field of media