The Image of the Official Spokesperson of the Iraqi Ministry of Foreign Affairs among Iraqi Journalists

Authors

  • AHMED NEMA ALSAHAF Irada
  • Irada Zaydan AL Jubori University of Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.37376/tljmr.vi5.7144

Keywords:

Crisis Management, mental image, Iraqi Ministry of Foreign Affairs, Official Spokesperson

Abstract

The research addresses the gap in studies concerning the duties, tools, and objectives of the spokesperson for the Iraqi Ministry of Foreign Affairs. The study aims to explore journalists' perceptions of the spokesperson and their role in delivering reliable and transparent information during crises, thereby contributing to the Iraqi and Arab academic literature on this topic. The research employs a survey methodology and designed a scale targeting journalists who regularly attend the Ministry of Foreign Affairs' press conferences and specialize in covering the ministry’s activities both domestically and internationally. The findings indicate the spokesperson's success in effectively representing Iraq’s foreign policy in the media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

AHMED NEMA ALSAHAF, Irada

Ministry of Foreign Affairs, Iraq.

Irada Zaydan AL Jubori, University of Baghdad

Public Relations dep. College of Mass Communication, University of Baghdad, Iraq

References

السوداني، ع. ا. ج.، ٢٠١٠. الناطق الإعلامي في إدارة الأزمات: دراسة تحليلية للبيانات الصحفية الصادرة في أثناء العمليات الأمنية للمدة (1 / 1 / 2007) إلى (31 / 12 / 2008). بغداد(جامعة بغداد): قسم العلاقات العامة.

سعد، س. م. م.، ٢٠١٩. اعتماد الشباب المصري على صفحات المتحدثين الرسميين للمؤسسات الحكومية على موقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك – دراسة ميدانية. المصرية لبحوث الرأي العام، ١٨(٢)، pp. ١-٩٧.

بكار، ع. ا.، ٢٠١٠. المتحدث الجيد: مفاهيم وآليات. القاهرة: دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة.

يوسف، ه. م.، ٢٠١٤. الخطاب الاتصالي للمؤسسات السيادية والمعارضة أثناء الأزمة المصرية: دراسة تحليلية مقارنة لبيانات المتحدث الرسمي في الفترة من نوفمبر 2011 إلى ابريل 2013. العربية للإعلام والاتصال، مايو، Issue ١١.

السيد عوض الله، غ. أ.، ٢٠١٨. المتحدث الرسمي وإدارة الأزمات. مصر: دار الفجر للنشر والتوزيع.

الاسدودي، ن. ن. م.، ٢٠١٨. استراتيجيات مواجهة الأزمات لدى الحكومة المصرية: دراسة وتحليل خطاب المتحدث الرسمي. القاهرة(جامعة الإسكندرية): قسم الاجتماع.

الضبع، ر.، ٢٠١٣. المتحدث الرسمي. القاهرة: شركة ليدز للنشر والتوزيع.

حمدان، خ. م.، ٢٠٢٠. بروتوكول التعامل مع البعثات الدبلوماسية: الأردن أنموذجًا. عمان: دار الخليج للنشر والتوزيع،.

العنزي، ف.، ٢٠٢٠. تجربة المتحدث الإعلامي الرسمي. المملكة العربية السعودية: كتاب إلكتروني.

الجبوري، إ. ز.، ٢٠١٠. مفهوم الصورة الذهنية في العلاقات العامة. الباحث الاعلامي، حزيران - أيلول، ٢(٩-١٠)، pp. ١٦١-١٧٦.

عبد الأمير، ع. ع. ا.، ٢٠١٨. مصداقية المتحدث الرسمي للحكومة لدى الجمهور العراقي: دراسة مسحية. الباحث الإعلامي، ٣٠ سبتمبر، ١٠(٤١)، pp. ١٠٩-١٢٨.

Benoit, W. L., 2006. Image repair in President Bush's April 2004 news conference. Public Relations Review, June, 32(2), pp. 137-143.

Krasnyak, O., 2020. Foreign ministry’s spokesperson in public diplomacy: a case of Russia. Russian Journal of Communication, 18 Jun, 12(2), pp. 155-170 .

Kerkhof, P. & Others, 2011. Crisis Pr in social media: an experimental study of the effects of organizational crisis responses on Facebook. Boston , (USA), CRISIS PR IN SOCIAL MEDIA.

Kim, Y. & Park, H., 2017. Is there Still a PR Problem Online? Exploring the Effects of Different Sources and Crisis Response Strategies in Online Crisis Communication Via Social Media. Corporate Reputation Review, 1 February, Issue 20, pp. 76 - 104.

Published

2025-01-04

How to Cite

نعمة الصحاف أ. ., & زيدان الجبوري إ. . (2025). The Image of the Official Spokesperson of the Iraqi Ministry of Foreign Affairs among Iraqi Journalists. The Libyan Journal of Media Research, (5), 11–27. https://doi.org/10.37376/tljmr.vi5.7144

Issue

Section

Articles