The Employment of Networks in Public Relation Programs in Commercial Banks "A survey of practice methods on department managers and heads of departments in the city of Benghazi
DOI:
https://doi.org/10.37376/tljmr.vi5.7146Abstract
This study aimed to how tow to employ Social networks in public relation programs in Libyan banks, and to identify The trend of those in charge of employing social network in achieving public relations programs, in addition to knowing The factors affecting the Employment of Social networking applications to achieve public relation programs in Libyan banks, unified theory framework for acceptance and use of technology in his Study.
The researcher used The Survey methodology as one of The most appropriate
Scientific Methods Suitable for descriptive studies, by applying a Survey of practice methods on department managers and heads of departments in Libyan banks in the city of Benghazi about their employment of social networking applications, the study niched a set of results, most notably: - Social networks occupied the forefront of the communication means for achieving public relations programs in commercial banks, with a rate of (35.4%) and that the Facebook application came at the forefront of the Communication means for achieving public relation programs with approval rate of (82%) with an arith metic average of (2.73). - The Study confirmed That the influencing factors (expected performance, expected effort, Social impact, available facilities) have contributed to the achievement of behavioral intention in high expected performance:
Downloads
References
أولا: الكتب
الصالحي، حاتم (2018). العلاقات العامة والاتصال التفاعلي عبر المواقع الإلكترونية والاجتماعية (ط1) القاهرة: عالم الكتب.
العزاوي، رحيم (2008)، مقدمة في منهج البحث العلمي (ط1). عمان: دار دجلة.
أبو سليمان، عبد الوهاب (2005). كتابة البحث العلمي، صياغة جديدة (ط9). الرياض: مكتبة الرشد.
إسماعيل، محمود (2011). مناهج البحث الإعلامي (ط1). القاهرة: دار الفكر العربي.
المحمودي، محمـد (2015). مناهج البحث العلمي (ط3). صنعاء: دار الكتب.
ثانيا: رسائل الماجستير والدكتوراه.
أسامة البريكي، دور العلاقات العامة في مؤسسة الخطوط الجوية الكويتية في تحقيق البرامج والأهداف، كلية الإعلام، جامعة الشرق الأوسط، رسالة ماجستير منشورة على الإنترنت، 2012- 2013، متاح على الرابط:
https://meu.edu.jo/libraryTheses/586243822fd0c1 pdf
تاريخ زيارة 5/11/2019، التوقيت 6:00 م.
ثانيا: الأبحاث المنشورة في الدوريات العلمية.
صلاح الدين آدم، أهمية تخطيط برامج العلاقات العامة في تحقيق أهداف المؤسسات الحكومية، كلية علوم الاتصال، جامعة الجزيرة، رسالة ماجستير منشورة على موقع الجامعة، 2012- 2015، متاح على الرابط:
http://aljazeeraibb.edu.ye/faculties/4pdf
تاريخ زيارة 1/1/ 2022، التوقيت 10:30م.
عبد الكريم الدبيسي، زهير الطاهات، دور وسائل الاتصال الرقمي في تعزيز التنوع الثقافي، مجلة الاتصال والتنمية، دار النهضة العربية بيروت، العدد السادس، السنة 2012، متاح على الرابط:
https://www.academia.edu/42161247/%D8%AF.%D8%B9%D8%A8 pdf
تاريخ زيارة 27/1/2020، التوقيت 9:00 م
ثالثا: المقالات المنشورة على الإنترنت.
بدون اسم، https://datareportal.com/reports/digital-2022-libya pdf تاريخ زيارة 2/2/2020، التوقيت 1:00م.
رابعا: الأبحاث المنشورة في الدوريات العلمية:
محمود ظاهر، توظيف شبكات التواصل الاجتماعي في أداء مهام العلاقات العامة في الجامعات العراقية (دراسة مسحية على ممارسي العلاقات العامة)، مجلة العلوم والآداب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، العدد 35، فبراير 2019.
رسمية شقران، دور شبكات التواصل الاجتماعي في تحقيق برامج العلاقات العامة للجامعات الأردنية لتحسين صورتها، دراسة مسحية على عينة من موظفي العلاقات العامة وطلبة الجامعات الأردنية، مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية، المجلد (التاسع)، العدد الثالث (خاص) الجزء الثاني، السنة 2018، متاح على الرابط:
https://www.asjp.cerist.dz/en/downArticle/183/13/3/65802 pdf
تاريخ زيارة يوم 1/ 12/2021، التوقيت 00: 9 م
حسن الصيفي، تبنى ممارسي العلاقات العامة للإعلام الاجتماعي وتوظيفه في المنظمات الحكومية السعودية، دراسة في إطار النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا، المجلة العربية للإعلام والاتصال، العدد 15، السنة 2016، متاح على الرابط:
https://samc.ksu.edu.sa/sites/samc.ksu.edu.sa/files/imce_images/15. pdf
تاريخ زيارة 14/12/2019، التوقيت 7:00م.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The Libyan Journal of Media Research

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.