The impact of a proposed digital media education program on developing the skills of graduate students at the University of Benghazi, Faculty of Media, Department of Public Relations and Advertising A pilot study

Authors

  • Mabrouka h Abdulla Mohamed Ajaj University of Benghazi
  • Abeir F. Muhammed University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.37376/tljmr.vi6.7333

Keywords:

Media education, upgraded video production, qualitative analysis, Illustrator analysis, cognitive and architectural aspects

Abstract

This study aims at measuring MA students’ skills, of Faculty of Media, in Digital Media education, implementing an experiment includes 22 students The study concluded that the students are incapable of using digital video. Therefore, the student went under one-year training program.

 Hereafter, a statistical data collected presented the disparity between pre-test and post-test, that the post-text shows remarkable progress in students’ cognitive abilities.

Moreover, post-test display by statistic a growth in number with students that are capable of using digital video with all its features and stages the study recommends applying more researches related to media training to elementary and middle students to be train on media texts editing and e-journalism, as a way of understanding and raise awareness on social media and the

responsible influencers who follow the rules and consider society’s norms. In addition, the study reassures of addressing media as a subject in elementary, middle and high school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mabrouka h Abdulla Mohamed Ajaj, University of Benghazi

Radio and Television dept. Faculty of Media, Benghazi University

Abeir F. Muhammed, University of Benghazi

Public Relation, Faculty of Media, Benghazi University

References

راضي فتح الله دعاء. (2019). مهارات التربية الإعلامية لدى الأطفال في التعامل مع الإعلام الرقمي، جامعة القاهرة، رسالة دكتوراه غير منشورة.

إسماعيل علي أسماء. (2022). فاعلية برنامج مقترح في التربية الإعلامية على تنمية مهارات تصميم وإنتاج الصحف الإلكترونية لدى أخصائي الإعلام التربوي، المجلة الدولية للعلوم التربوية والإنسانية المعاصرة، المجلد الأول، يوليو 2022.

إسماعيل أسماء حسين وخليفة محمد أحمد (2022) أثر برنامج مقترح في التربية الإعلامية على تنمية مهارات إنتاج الفيديو الرقمي لدى طلاب المرحلة الثانوية: دراسة شبه تجريبية، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، القاهرة: المجلد 1، العدد 38.

الديب نهى. (2023). فعالية مقرر التربية الإعلامية في تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه نحو المقرر لدى طلاب كلية التربية النوعية، جامعة طنطا، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، المجلد التاسع، العدد 45.

رشيد راضي سحر (2018). كفايات منهج التربية الإعلامية الرقمية من وجهة نظر أساتذة الجامعات العراقية دراسة ميدانية المجلد 10، العدد3، (40). Research Gate.

سامي ريهام. (2019). مهارات التربية الإعلامية الرقمية لدى طلاب الجامعات: دراسة كيفية، المجلة العربية لبحوث الإعلام والاتصال، العدد (26).

صفوري أمجد. صبري إبراهيم (2024). فاعلية دورات التربية الإعلامية في تنمية مهارات التعامل مع المحتوى الرقمي في الأردن، مجلة الحكمة للدراسات الإعلامية والاتصالية، Volume12,Number1,Pages37,77.

عبد المقصود هاني نادي. (2020). فعالية برنامج مقترح في التربية الإعلامية باستخدام الإنفو جرافيك في تنمية الوعي بمفاهيم المواطنة الرقمية لدى أخصائي الإعلام التربوي دراسة شبه تجريبية، مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية، المجلد السادس، العدد 29، يوليو، 2020.

محمد حسن جمال أحمد. (2015). التربية الإعلامية نحو مضامين مواقع الشبكات الاجتماعية: نموذج مقترح لتنمية المسؤولية الاجتماعية لدى طلاب الجامعة، جامعة المنيا. كلية التربية النوعية. قسم الإعلام التربوي.

محمد عبير فايز. (2024). التربية الإعلامية الرقمية الأبعاد والضوابط. مجلة البحوث الأكاديمية عدد خاص بالمؤتمر الدولي الأول للتربية والتعليم المنعقد بالأكاديمية الليبية، مصراتة.

وطفة أسعد علي. (2020). التربية الإعلامية في العصر الرقمي: البحث عن هوية في زمن افتراضي، مجلة الطفولة العربية، العدد 79.

شلبي كرم، فن الكتابة للراديو والتلفزيون. ط1 (القاهرة: مكتبة التراث الإسلامي).

يوسف كافي مصطفى. (2016). الإنتاج الإذاعي والتلفزيوني، ط1(عمان: دار مكتبة الحامد)

Published

2025-06-29

How to Cite

عجاج م., & فايز محمد ع. (2025). The impact of a proposed digital media education program on developing the skills of graduate students at the University of Benghazi, Faculty of Media, Department of Public Relations and Advertising A pilot study. The Libyan Journal of Media Research, (6), 1–33. https://doi.org/10.37376/tljmr.vi6.7333

Issue

Section

Articles