درجة استخدام الإدارة المدرسية لأساليب التعاون بين المدرسة والمجتمع المحلي من وجهة نظر المعلمين (دراسة تطبيقية على مرحلة التعليم الأساسي ببلدية الأبيار في ليبيا)

Authors

  • د. عيسى رمضان محمد مخلوف Benghazi of university
  • د. حامد المبروك صالح الشوفاني Benghazi of university

DOI:

https://doi.org/10.37376/ajhas.vi1.4823

Keywords:

degree, Utilization, The school administration, The school, local community

Abstract

The study aims to know the degree to which school administration uses the methods of cooperation between school and the local community in the municipality of Al-Abyar from the point of view of teachers in the basic education stage, and to know the most important obstacles to communication and cooperation between school and the local community. The descriptive approach was used and a questionnaire consisting of (31) sentences Were applied.

 On a sample of basic education teachers whose size was (150), The study reached several results, including: The degree to which school administration uses the methods of cooperation between school and the local community in the basic education stage according to the domains (student affairs, school affairs, health and environment, and fields in general) was moderate, and one of the most important obstacles to communication and cooperation between school and the community Local (pressure of school work on teachers and principals, lack of awareness of the importance of the relationship between the school and the local community), and the results showed that there were no statistically significant differences in the degree to which school administration used methods of cooperation between school and the local community according to the two variables (type, length of service) in general.

Key words: degree- Utilization- The school administration- The school- local community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

د. عيسى رمضان محمد مخلوف, Benghazi of university

أستاذ مشارك بقسم تكنولوجيا التعليم-كلية التربية – جامعة بنغازي

د. حامد المبروك صالح الشوفاني, Benghazi of university

أستاذ مشارك بقسم التربية الخاصة-كلية التربية المرج- جامعة بنغازي

References

المراجع العربية:

-بارود، بسمة(2009): واقع التعاون بين المعلم والمجتمع المحلي في المدارس العامة بمحافظة غزة، بحث مقدم للمؤتمر التربوي :المعلم الفلسطيني الواقع والمأمول، غزة، ص ص145-148.

-البجيرمي، فؤاد(2010): واقع التعاون بين المدرسين وأولياء الأمور في مدارس الحلقة الثانية العامة والخاصة من مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة دمشق .رسالة ماجستير غير منشورة، كمية التربية، جامعة دمشق، ص32-37.

-البوهي، فاروق شوقي(2001): الإدارة التعليمية والمدرسية، القاهرة: دار قباء.

-حسين، معاوية أحمد(2007): العلاقة بين المدرسة والمجتمع، مجلة رسالة التربية، العدد 15، سلطنة عمان، ص ص 142 – 151.

-الخطيب، أحمد(2006): المدرسة المجتمعية وتعميم المستقبل، عالم الكتب الحديثة، ص87-89.

-الدخيل، عبد الله بن محمد(2009):المشاركة المجتمعية المطلوبة لتفعيل الإدارة الذاتية في مدارس التعليم الابتدائي بالمملكــة العربيــة الــسعودية، مركز بحوث كلية التربية.

-ذياب، رشا نعيم(2015): دور الإدارة المدرسية في توطيد العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحمي في المدارس الثانوية العامة من وجية نظر المدرسين في حمص، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية _سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية المجلد (37) العدد (3)، ص ص371- 390.

-الردينـــي، فاطمـــة حمـــد(2006): المـــشاركة المجتمعيـــة ودورهـــا فـــي حـــل مـــشكلات الإدارة المدرســـية العــصرية فــي المملكــة العربيــة الــسعودية، مجلــة كليــة التربيــة بأســوان، العــدد٢٠، ص ص٨٠-١٣٦).

-الزهراني، بخيت عبد القادر(علاقة مدير المدرسة بالمجتمع المحلي)، https://www.manhal.net.

-عابدين، محمد عبد القادر(2005):.الإدارة المدرسية الحديثة، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

-علي، أسامة محمد(2010): الإدارة الذاتية للمدرسة، العلم والإيمان للنشر والتوزيع، القاهرة.

-عاشور، محمد(2011): دور مدير المدرسة في تفعيل الشراكة بين المدرسة والمجتمع المحلي في سلطنة عمان. دراسات، العلوم التربوية، المجلد 38 ،1205-1225.

-غيث، محمد.قاموس(1998): علم الاجتماع، الهيئة المصرية العامة للكتب، القاهرة، 1998.

-الكردي، مصباح بنت محمد(2006): تأثير المشاركة المجتمعية في المؤسسات التعليمية بمدينة الرياض، مجلة القراءة والمعرفة، العدد 26، ص ص133-165.

-النوح، عبد العزيز بن سالم(1436): دور إدارة المدرسة في تفعيل الشراكة بين المدرسة وبين المجتمع المحلي، مجلة العلوم التربوية، العدد الثالث، ص ص237-316.

-المحرج، عبد الكريم(1420): دور إدارة المدرسة الثانوية في تنمية العلاقة مع المجتمع المحلي، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم التربية بكلية العلوم الاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود.

-مهدي، عباس عبد وآخرون، (1993): أسس التربية، بغداد، مديرية دار الكتب.

المراجع الأجنبية:

-Fertman, C. I. Making School / Community –Agency Collaboration Work , The education digest, vol . 58, may, 1993, p.58-62.

-Huser, T. ; Portlethvite, T. N . School Organizational Effects on Student Outcomes, International Encyclopedia of Education. second edition, vol. 9, New York, 1994, p.52-66.

-Johnson, J. K. I'm Proving Home -School -Community Connections, the education digest, vol. 59, May, 1994,p.37-39.

-Bennett, W. J. The Educated –A parent's Guide from Preschool through Eighth Grade. Simon & Schuster, New york, 1999, p.118.

-Rogers, R. ;Wright, V. Assessing Technology’s Role in Communication Between Parents and Middle Schools, Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, Vol. 7, 2006, P. 36–58.

-Demsey, H. ; Walker, J. The Communication Between Family and School. paper prepared for the research committee of the Metropolitan Nashville/ Davidson country board of Education, March 8, 2012,p. 34-45.

-Montgomery, M. Building Bridges With Parents: Tools and Techniques for Counselors. Crown Press, California, 1999, p.46-47.

Published

2024-04-18

How to Cite

رمضان محمد مخلوف د. ع. ., & المبروك صالح الشوفاني د. ح. . (2024). درجة استخدام الإدارة المدرسية لأساليب التعاون بين المدرسة والمجتمع المحلي من وجهة نظر المعلمين (دراسة تطبيقية على مرحلة التعليم الأساسي ببلدية الأبيار في ليبيا). Afaq Journal for Human and Applied Studies, (1), 17–41. https://doi.org/10.37376/ajhas.vi1.4823

Issue

Section

المقالات

Categories