The degree of application of visual management strategies among directors of educational services offices in the city of Benghazi (A field study on educational services offices in the city of Benghazi)
DOI:
https://doi.org/10.37376/ajhas.vi2.6845Keywords:
visual management strategies, educational services officesAbstract
The objective of the study was to determine the degree to which visual management strategies were applied by the directors of the educational services offices in Benghazi from the point of view of the staff and staff, and to determine whether there were statistically significant differences at the level (0.05 = &). In the responses of sample personnel on the degree to which visual management strategies are applied by the directors of the educational services offices in Benghazi from the point of view of the staff and staff are attributable to the variables (type, scientific qualification, years of career experience).
The study community is staffed by 173 employees deployed in five educational service offices in Benghazi. To collect the study data, the researcher used to identify visual management strategies consisting of (21) A paragraph divided into three dimensions (strategies), distributed to a sample of its strength 88 staff members, of which 85 were identified, and to analyse the study's data, some statistical tools, such as computational averages, standard deviations and testing, were used (T.Test), and analysis of monogamy, the researcher came up with a set of findings, the most important of which were:
- The degree of application of visual management strategies by the directors of the educational services offices of the city of Benghazi from the point of view of its employees was moderate.
- There are no statistically significant differences at the level (0.05 = &) in the responses of sample members about the degree to which visual management strategies are applied by the directors of the educational services offices in Benghazi from the point of view of the employees due to the variables (type, scientific qualification, years of career experience).
Downloads
References
أولاً - المراجع العربية:
- أبو ليفة، سناء مصطفى (2020): دور مقومات السلامة النفسية في العلاقة بين استراتيجيات الإدارة المرئية وقدرات التجديد المنظمي. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية، 11(3)، الجزء الثاني، ص ص 663-733.
- أبو هزيم، راية.(2020). درجة ممارسة مديري المدارس الثانوية في لواء ماركا للإدارة المرئية وعلاقتها بالتميز المؤسسي، رسالة ماجستير في الإدارة والقيادة التربوية قسم الإدارة والمناهج كلية العلوم التربوية جامعة الشرق الاوسط الأوسط
- أحمد، مروة سامي، والكبيسي، صلاح الدين عواد(2023): تأثير الإدارة المرئية في التسارع الاستراتيجي: بحث ميداني، مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم ، العدد 53، 10-23.
- اشتيوي، محمد عبد ، حمادة، سوزان أحمد (2023) جودة القرارات الإدارية في ضوء ممارسة الإدارة المرئية بشركات الصناعات الغذائية في قطاع غزة، المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، ع 19 / الجزء الأول، ص ص1-47.
- برهمين، أميرة عبد الرحمن أحمد (2012) مستوى أداء الجامعة السعودية في ظل الإدارة المرئية بمفاهيم كايزن للجودة اليابانية كما يتصورها مديري الجامعات ووكلائهم (رسالة دكتوراه)، جامعة أم القرى المملكة العربية السعودية.
- الحربي، محمد بن محمد أحمد (2017) متطلبات تحسين أساليب القيادة الجامعية في ضوء منهجية جمبا كايزن كلية التربية مجلة العلوم التربوية، جامعة طيبة بالمدينة المنورة (1(2)، ص 234 262
- الحكومة اليبية وزارة التعليم(2020). قرار رقم(151) لسنة (2020) بشأن اعتماد التنظيم الداخلي لدواوين ومراقبات التربية والتعليم الصادر بتاريخ 3-5-2020.
- حمادة، سوزان أحمد (2018) الإدارة المرئية وأثرها على أداء العاملين دراسة تطبيقية على الكلية الجامعية للعلوم التطبيقية رسالة ماجستير، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية الجامعة الإسلامية، فلسطين.
- الحيلة، أمال عبد المجيد، أبو عجوة، حسام كامل (2018) أثر الإدارة المرئية في تحقيق التنمية المستدامة من وجهة نظر العاملين في شركة بشير السكسك وشركاه، مجلة كلية فلسطين التقنية للأبحاث والدراسات، فلسطين، 5، ص 399-436.
- خبراء المجموعة العربية للنشر والتدريب(2013). الإدارة المرئية مدخل للتميز،ط1، المجموعة العربية للنشر والتدريب، القاهرة.
- خلايلة، محمد محمود عبدالله.(2021). درجة ممارسة الإدارة المرئية لدى مديري مدارس التربية والتعليم في مديرية ضواحي القدس وعلاقتها بالروح المعنوية لدى المعلمين، رسالة ماجستير، عمادة الدراسات العليا، جامعة القدس.
- الزبون، عدنان مفلح (2022): درجة ممارسة القيادات التعليمية في مدارس الاردن للإدارة المرئية من وجهة نظر المعلمين، المجلة العلمية لكمية التربية – جامعة اسيوط، 38(9)، ص 261-278.
- القحطاني، ريم بنت ثابت محمد بني زيد (2019): واقع تطبيق رؤساء الأقسام الإدارية في الجامعات الحكومية بمنطقة الرياض لاستراتيجيات الإدارة المرئية في ضوء رؤية المملكة 2030م،، مجلة العلوم التربوية والنفسية ،3(17)، ص ص1-29.
- كوجر،جوتیار حسن وهالو، لزكين محمد(2022): استراتيجيات الإدارة المرئية ودورها في تحقيق أبعاد الميزة التنافسية المستدامة دراسة استطلاعية لآراء عينة من الأفراد العاملين في شركات إنتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك، المجلة الأكاديمية لجامعة نوروز، 11(3).ص ص 619-631.https://doi.org/10.25007/ajnu.v11n3a1254
- المكتوم، عبد الله بن أحمد، و فلفلان، عساف بن زكي(2021): مدى تطبيق القيادة الإدارية في بنك البلاد لمتطلبات الادارة المرئية وتأثيرها على أداء العاملين فيه، المجلة الأكاديمية العالمية للاقتصاد والعلوم الإدارية،16(3)، ص ص 1-33.
- المواضية رضا سلامة (2021)مستوى فاعلية الإدارة المرئية في كليات العلوم التربوية في الجامعات الأردنية وأثره في أداء أعضاء الهيئة التدريسية، مجلة المشكاة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، م(8)، ع(3)،93-212.
- الهذلي، واجد (2015) إمكانية تطبيق الإدارة المرئية في مكاتب التربية والتعليم في منطقة مكة المكرمة وعلاقتها بدافعية العاملين رسالة ماجستير ، جامعة أم القرى السعودية.
- يوسف، داليا طه (2013). كيفية استخدام أسلوب جيمبا كايزن في تطوير التعليم الجامعي المصري، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس السعودية، ع 35 ، ج4، 368-351
ثانياً - المراجع الأجنبية
- Imai, M. (2012). Gemba Kaizen:.A.commonsense approach.to.a.continuous improvement.strategy.New York: McGraw Hill.
-Tezal Algen. Koskela, Lauri &.Tzortzopoulos.Patricia (2010).VM.in.construction: Study.Report.on.Brazillian Cases.
-Titu, M. A., Oprean, C., & Grecu, D. (2010). Applying the Kaizen.method.and.the.5S technique.in.the.activity.of post-sale.services.in.the knowledge-based organization. In Proceedings of the.International MultiConference of Engineers and Computer Scientists (Vol. 3, No. 1, pp. 1-5).

Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Afaq Journal for Human and Applied Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.