Electronic Knowledge Platforms: “Building an electronic knowledge platform for people with visual disabilities”

Authors

  • Raja Hussein Faraj Al-Hassi University of Benghazi
  • Hind Mansour Faraj Farkash University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.37376/ajhas.vi2.6850

Keywords:

Technologies, people with visual impairment, visually impaired, blind, electronic platforms, electronic knowledge platforms

Abstract

The current study aims to develop a proposed vision for building an electronic knowledge platform for people with visual disabilities in light of some international models. The theoretical framework for electronic knowledge platforms was presented, a definition of electronic platforms was presented and linked to electronic knowledge platforms, and a presentation of some Arab initiatives for electronic platforms for people with visual disabilities was used. The study applied the applied method to suit the subject of the study. The study reached a number of results, most notably: the wide spread of electronic platforms, and the weakness of electronic platforms for people with visual disabilities. There are persistent efforts towards using electronic knowledge platforms for people with visual disabilities, including the efforts of the State of Qatar and Saudi Arabia. The study also recommended converting the platform into a smartphone application that runs on Android and IOS systems so that it can benefit the largest number of people with visual disabilities. It is necessary to subject people with visual disabilities to intensive courses to enable them to access the platform and benefit from its cognitive, guidance and educational content, and to connect the platform to devices for people with visual disabilities and to use artificial intelligence techniques when creating it in reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raja Hussein Faraj Al-Hassi , University of Benghazi

Associate Professor Faculty member of the Department of Libraries and Information Faculty of Arts - University of Benghazi.

Hind Mansour Faraj Farkash, University of Benghazi

Assistant Professor . College of Electrical and Electronic Technology - Benghazi.

References

أحمد محمد محمد السيد الحفناوي (أكتوبر 2017) .معايير سهولة الوصول للمنصات التغليمية المفتوحة المصدر ((MOOCs لذوي الإعاقة بالتعليم الجامعي. المجلة العربية للتربية النوعية. (1). ص ص 12-41.

الأمم المتحدة (2021). إتفاقية حقوق الأشخاص ذوي الإعاقة. أُسترجعت من

https://www.ohchr.org/ar/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities#12. تم الاطلاع) 1/6/2024)

ميرة عبد السيد غطاس (1984). لخدمة المكتبية للمعوقين: دراسة للخدمات المكتبية التي تقدمها بعض مراكز خدمة المعاقين في القاهرة الكبرى ومدى إمكانية النهوض بتلك الخدمات/ إشراف عبد الستار عبد الحق الحلوجي. أطروحة ماجستير). جامعة القاهرة.كلية الآداب. قسم المكتبات. 278 ص.

حليمة سلاوي.(2023). التأهيل المهني لذوي الإحتياجات الخاصة"الإعاقة البصرية". مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع.مج07،(03).ص ص 60=71.

خالد المحمد (2018). المنصات التعليمية المفتوحة العربية:بين الواقع والمأمول. أُسترجعت من

https://ayyamsyria.net/المنصات-التعليمية-المفتوحة-العربية-ب/ تم الاطلاع [2/8/2020]

سليمة عزيز.(2019).الرعاية الإحتماعية للمعاقين بصرياً مدرسة طه حسين لصغار المكفوفين"نموذجاً." دراسات نفسية وتربوية.(4).ص ص71-86.

عبد اللطيف محمد عبد الرحمن الجعفري.(1420 هـ). التوجية والإرشاد للمعاقين بصريًّا.- المملكة السعودية: إدارة التعليم بمحافظة الأحساء. 87ص.

عماد سرحان، وعلاء الحمامي.(2015). اقتراح إدارة المعرفة لبناء بيئة حقيقة التعليم الإلكتروني.المنارة.مج 21.(2). ص30.

محمد كثير حريبي (2021). نحو نعلم قابل للنفاذ عبر الإنترنت للطلاب من ذوي الإعاقة البصرية والمكفوفين. مركز مدى. ج16.(19). ص ص 13-22.

منال فتحي سمحان، وأسماء فتحي السيد علي.(2020) متطلبات استخدام المنصات التعليمية الإلكترونية في ضوء التحول الذكي للجامعات: دراسة لآراء أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنوفية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية. مج 14،(9). ص ص 237-350.

منتهى عبد الكريم جاسم.(2023).منصات المعرفة ودورها في تطوير خدمات مؤسسات المعلومات.وقائع المؤتمرالعلمي الدولي الرابع- مؤسسة منارة للتنمية والتعلم-جامعة تولج أربيل.ص ص 452-468.

Ana.Margarida.Pisco.Almeidaa,.Joana.Bejaa,.Lu´ıs.Pedroa, (.etc).(2020).Development.of.an.online.digital.resource.acces.ible.for.students.with.visual.impairment.or.blindness:Challe.ges.and.strategies.Pp.333-342.Access.on: https://www.researchgate.net/publication/338958079_Development_of_an_online_digital_resource_accessible_for_students_with_visual_impairment_or_blindness_Challenges_and_strategies..Seen.at: ]10/06/2024[

B..K..Balasuriya,13..N..P.Lokuhettiarachchi,.A..R..M.D..N.Ranasinghe,.(et.al). 14.(2017).Learning.platform for.visually.impaired.children through.artificial.intelligence.and computer vision. Access on:https://www.researchgate.net/publication/323281352. 5/5/2024 Seen at

.Barah.Taijon.(2021). منهجية الشلال في تطوير البرمجيات Waterfall Methodology..Access.on: .https://e3arabi.com/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%82%D9%86%D9%8A%D8%A9/%D9%85%D9%86%D9%87%D8%AC%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%84%D8%A7%D9%84-%D9%81%D9%8A-%D8%AA%D8%B7%D9%88%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D9%85%D8%AC%D9%8A%D8%A7%D8%AA-waterfall-methodology/..Seenat]: 10/06/2024[

Chinna.Rao Kurangi.&.Jayakumar S.K.V.(2017)..AN.EFFECTIVE EDUCATIONAL PORTAL FOR VISUALLY.IMPAIRED PERSONS.IN.INDIA. International Journal of Pure and Applied Mathematics. Volume 117 No. 19. Pp259-266.

Ian Bogost, Nick Montfort, (2009). Platform Studies: Frequently Questioned Answers. Irvine, California, USA, P7.

Laurence Meyer. 2017, Digital platforms: definition and strategic value. Irvine, California, USA P.158.

Matevž Pesek، Alenka Kavčič، Matija Marolt) .2017). A platform for supporting learning process of visually impaired children. Conference: 2017 40th International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO).Available at https://www.researchgate.net/publication/318695768.seeon : ]22/5/2023[.

Nilufer Yurtaya, Yuksel Yurtaya, M. Fatih Adaka..(2015). An Education Portal for Visually Impaired. Social and Behavioral Sciences.(171).Pp1097-1105. Available at www.sciencedirect.com. see on : ]22/5/2023[.

Russell L. Purvis, V. Sambamurthy and Robert W. Zmud (2002). The Assimilation of Knowledge Platforms in Organizations: An Empirical Investigation. Organization Science. Published By: INFORMS. Vol. 12, No. 2 (Mar. - Apr., 2001), pp. 117-135 (19 pages).

SIEMENS, (2016), The role of platforms for digitalization of European industry. Irvine, California, USA, P13. Available at:

https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/2016_12_07_digitalplatforms_siemens_position.pdf.see on : ]21/5/2023[.

W3C. Guidance on applying WCAG2ICT 2.0 to non-web information and communications technologies WCAGT 2013. Available at: https://www.w3.org/TR/wcag2ict/. See on : ]22/5/2023[.

W3C.WebAccessibility Activities.2014.Available at:https://www.w3.org/WAI/. See on : ]22/5/2023[.

W3C. Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) 1.0 W3C Working Group Note 10 July 2014. Available at:

https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/..See.on.: ]22/5/2023[.

مواقع منصات المعرفة الالكترونية العربية:

منصة.البصيرة. https://www.basira.net.

منصة البصائر https://basaer-qatar.org/

Published

2024-08-16

How to Cite

حسين فرج الحاسي ر. ., & منصور فرج فركاش ه. . (2024). Electronic Knowledge Platforms: “Building an electronic knowledge platform for people with visual disabilities”. Afaq Journal for Human and Applied Studies, (2), 162–194. https://doi.org/10.37376/ajhas.vi2.6850

Issue

Section

المقالات

Categories