The effect of hearing loss on children's reading skill

Authors

  • Saada Omar Ali University of Benghazi

DOI:

https://doi.org/10.37376/ajhas.vi2.6856

Keywords:

Impact, weakness, hearing, reading skill

Abstract

    Learning difficulties is a general term that describes the challenges that children face within the learning process. Although some of them have a psychological or physical disability, many of them are normal. Learning difficulties appear more evident in children with disabilities, especially the group of hearing-impaired children, as learning difficulties appear clearly in them, especially reading, because of its connection to it. Close to hearing, and the child’s awareness of what is going on around him in this world depends on the health of his five senses (hearing, sight, smell, taste and touch). When any defect occurs in one or more of them, this results in multiple difficulties in the educational process because hearing impairment has a direct impact.

    Different types of disabilities are considered one of the major obstacles facing children in the educational process. The most important of these disabilities is hearing disability, which has a direct impact on some Qur’anic skills.

These are some linguistic, communication, and reading skills, as they depend largely on auditory perceptions, and any hearing impairment may create what is called reading difficulty. Due to the importance of this topic, this study attempted to show    the impact that hearing impairment creates on the emergence of reading difficulty in a child at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Saada Omar Ali, University of Benghazi

Lecturer in the Department of Psychology, Faculty of Arts and Sciences, Al-Marj - University of Benghazi

References

أولا: المراجع العربية:

العيسوي ، جمال مصطفى وموسى ، محمد محمود والشيزاوي (2005) : طرق تدريس اللغة العربية. عبد الغفار محمد (2005) : مرحلتي التعليم الأساسي بين النظرية والتطبيق ، ط1 ، العين ، دار الكتاب الجامع.

تهاني محمد عثمان منيب ، اسامة عاد محمود ، رشا محمود ابراهيم (2019) : فعالية برنامج تدريبي باستخدام اللفظ المنغم " فربوتونال " لخفض اضطرابات النطق لدى الاطفال ضعاف السمع ، المجلة المصرية للدراسات النفسية ، العدد ،150 ، ص ص198 -165

محمد محمود النجاس (2006) : سيكولوجية التخاطب لذوي الاحتياجات الخاصة ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية

عبدالمطلب القريطي (2005) : سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم، ط4، القاهرة ، دار الفكر العربي .

سامي عبدالسلام السيد ( 2015) : فعالية برنامج .تدريبي لتخفيف بعض اضطرابات اللغة لدي عينة من الاطفال ضعاف السمع .مجلة كلية التربية ، العدد 154، ص ص 95-111.

عواطف محمد محمد حسانين (2017): علاقة درجة فقد السمع يمتغيري مهارة القراءة الجهرية والصادقة ، والعنف المدرسي لدى عينة من التلميذات المعاقات سمعيا دراسة امبيريقية مقارنة ،كلية التربية،جامعة سوهاج المجلة التربوية ،ع (50)، ص 1-25.

ابراهيم عبدالله الزريقات (2011) : تقييم مهارات القراءة ادى الطلبة المعاقين سمعيا في الاردن وعلاقتها ببعض المتغيرات ذات الصلة ، دراسات العلوم التربوية ، الجامعة الاردنية ، مجلد (38) ملخص (4) ، ص 1276- 1292

مصطفي نوري القمش ، خليل عبدالرحمن المعايطة (2007) : سيكولوجية الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة : مقدمة في التربية الخاصة دار المسيرة ، عمان ، الاردن

أحمد هاشم حسين ( 2015) : فاعلية برنامج تدريبي في علاج بعض صعوبات تعلم الاكاديمية لدي الصم ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة عين شمس

منال جعفر الحمدان (2020): مستويات الانجاز الاكاديمي لدي الصم وضعاف السمع في البيئة المصرية والكويتية، مجلة دراسات الطفولة العدد 87، ص ص 73: 86

حمدى على القرماوي (2009) : اضطرابات التخاطب ( الكلام - النطق - اللغة - الصوت ) ،عمان : دار صفاء للنشر والتوزيع .

هبة محمد عبدالحميد (2006) : القراءة عند الاطفال في ضوء المناهج العلمية الحديثة ، ط1، عمان ، الاردن ، دار صفاء للنشر والتوزيع .

جسان حسين عبابدة (2008) : القراءة عند الاطفال في ضوء المناهج العلمية الحديثة ، ط1، عمان ، الاردن دار صفاء للنشر والتوزيع .

سلوى يوسف مبيضين (2003) : تعليم القراءة والكتابة للأطفال ،ط1 ، عمان : دار الفكر للطباعة و النشر والتوزيع .

سميح ابومغلي ، وسلامة عبدا لحافظ (2010) : تعليم الاطفال القراءة والكتابة ، ط1 ،عمان ، دار البداية ناشرون وموزعون .

ابراهيم محمد عطا(2006) : المرجع في تدريس للغة العربية ، ط2، مصر ، القاهرة

جمال محمد الحطيب (2013) : مقدمة في الاعاقة السمعية ، ط4، القاهرة ، دار الفكر للطباعة والتوزيع .

حنفي علي عبد رب النبي : ((2003)، مدخل إلى الإعاقة السمعية ط1، الرياض.

الزيات فتحي مصطفى: (2002)، المتفوقون عقليا ذوو صعوبات التعلم قضايا التعريف التشخيص والعلاج، ط 1 ، القاهرة، دار النشر للجامعات.

السعيدي أحمد (2009)، مدخل إلى الديسليكسيا ، ط 1 ، عمان، دار اليازوري العلمية.

الصدفي عصام حمدي : ((2007)، الإعاقة السمعية، ط1، عمان، دار اليازوري العلمية.

العزة سعيد حسني : ( (2001)، الإعاقة السمعية واضطراب الكلام والنطق واللغة، ط1 عمان الدار العلمية الدولية.

النصيري بدر الدين فارس أحمد ( 2003/2004)، تطوير مقياس النمو اللغوي للأطفال المعاقين سمعيا، رسالة ماجستير، الرياض.

ثانياً-المراجع الاجنبية:

Melanie, D., & Dye, L. (2002). Mainstreaming the student who is deaf or hard of hearing. Aguide for profeest link feom phonics. USA, 67:1.

Luckner, J.L., & Urbach, J. (2012). Reading five Fluency and students who are deaf on hard of hearing; synthesis of the research Communication Disorders Quarterly-33(4),230-241.

stephanie, C (2008) = Accommodations for students who are deaf or hard of hearing. Journal of Deaf studies and deaf Education, V 13, N 1, P 55 -96-

4-Narr. R.F. (2008) = phonological awareness, and decodin Who Use studes and in Visual deaf/hard-of- hearing students phonics. Journl. of deaf deaf education, 13(3), 405-416.-

Ambrose, S.E. (2009). phonological owakene of preschool children implants (Doctoral disseration, university of Kansas).

6-Messier, J & Jackson, C. (2013). A comparison of phonemic and phonological Awareness in Educate working with children who Are d/Deaf or Hard rs of Hearing. American Annals of the 158(5), 522-538.

Melanie, D., & Dye, (2002).1 • Mainstreaming the student who is deaf or hard of hearing. A. guide for professionals, teachers and parents CcHAT Center, San Diego, USA, 67: 1.

Published

2024-08-16

How to Cite

عمر علي . س. . (2024). The effect of hearing loss on children’s reading skill. Afaq Journal for Human and Applied Studies, (2), 313–340. https://doi.org/10.37376/ajhas.vi2.6856

Issue

Section

المقالات

Categories