Evaluating the educational inspection process in the second part of the basic education stage from one point of view View of Arabic language teachers

Authors

  • Omar Othman Ali Awad University of Benghazi
  • Fatima Abdullah Milad Al-Tira University of Benghazi
  • Magdy Abdel Rahim Fadl Al Shaeri جامعة بنغازي

DOI:

https://doi.org/10.37376/fesj.vi16.7094

Keywords:

evaluation, inspector, cognitive competencies, Arabic language teachers, inspection methods

Abstract

This study aims to identify the level of educational inspection competencies among inspectors of the second part of the basic education stage from the point of view of Arabic language teachers، with its four axes: (cognitive competencies، personal competencies، educational inspection methods competencies، and evaluation competencies). It adopts the descriptive method as a research approach. As it is the most appropriate curriculum to its nature and the most appropriate to achieve its goals and verify its hypotheses، the questionnaire was chosen as a tool for the study، as a questionnaire consisting of (36 items) was prepared، divided into four dimensions، and the study population consisted of Arabic language teachers in the second part of the basic education stage in the city of Al-Marj، who numbered (216) male and female teachers. A simple random sample of 120 individuals was selected using the Krejcie & Morgan table for statistical samples (1970). The results of the research showed the availability of educational inspection competencies in its four axes: (cognitive competencies، personal competencies، educational inspection methods competencies، and evaluation competencies) among Arabic language inspectors in the second part of the basic education stage. It also showed that there are no statistically significant differences in the responses of the study sample members. Regarding the educational inspection competencies of Arabic language inspectors in the second stage of the basic education stage، they can be attributed to the variables: gender، academic qualification، and years of experience among the sample of the study population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Omar Othman Ali Awad, University of Benghazi

Associate Professor at the Faculty of Education - Al-Marj / University of Benghazi.

Fatima Abdullah Milad Al-Tira, University of Benghazi

Assistant Professor at the College of Education - Al-Marj / University of Benghazi

Magdy Abdel Rahim Fadl Al Shaeri, جامعة بنغازي

Lecturer at the College of Education - Al-Marj / University of Benghazi

References

- الأبيض، عادل . الرويلي، سعود .(2014). دراسة بعض أنماط الإشراف التربوي كما يدركها المعلمون وعلاقتها بالدافعية الذاتية لديهم .مجلة العلوم التربوية، العدد 9 .كلية التربية، جامعة الحدود الشمالية.

- إمحمد، الزروق. امبارك، آمنة .(2022). دور الإشراف التربوي في الرفع من كفاءة المعلم .مجلة جامعة سبها للعلوم الإنسانية .العدد 21. كلية الآداب، جامعة سبها، ليبيا.

- أنيس، إبراهيم. وآخرون .(د.ت). المعجم الوسيط. الطبعة الثانية. دار الفكر، بيروت.

- بو خدمي، فادية .فتحية، لطروش.(2017). دور التفتيش التربوي في تحقيق الجودة الشاملة في العملية التعليمية. دفاتر مخبر حقوق الطفل.المجلد 8، العدد الأول. جامعة عبد الحميد بن باديس.

- بو طبيشة، نصيحة .لعوبي، يونس.(2023). تقييم أداء المشرف التربوي في تفعيل مهارة تنفيذ التدريس. المجلة الجزائرية للأبحاث والدراسات. العدد (1)، المجلد 6. جامعة محمد الصديق بن يحي، الجزائر.

- الحضيري، عبدالسلام محمد. (2012).تقويم تنفيذ سياسات التعليم العام في ليبيا. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية الاقتصاد، جامعة بنغازي.

- الحلاق، دينا يوسف .(2008). متطلبات تطوير الإشراف التربوي في المرحلة الثانوية في ضوء الاتجاهات المعاصرة. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية، جامعة الأزهر.

- دولة ليبيا، حكومة الوحدة الوطنية. (2022). لائحة تنظيم شؤون التربية والتعليم العام المرفقة بقرار مجلس الوزراء الحكومة الوحدة الوطنية رقم (1013) لسنة 2022م.

- الربيعي، معن لطيف.(2014). واقع الإشراف التربوي الحديث لأعضاء الهيئة التعليمية من وجهة نظر مديري المدارس الابتدائية. مجلة الفتح، العدد 59. كلية التربية الأساسية، جامعة ديالي.

- الرفيعي، قيس ذياب.(2016). الإدارة والإشراف التربوي: مفهومها، اهدافها، منهجها، طرق بحثها. كلية التربية، جامعة تكريت.

- الصغير، أحمد حسين .(2008). معايير تقويم أداء المعلم نموذج مقترح. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية .العدد2، الجلد 5 . الإمارات العربية المتحدة.

_ العمراني، عبدالغني محمد .(2013):أساسيات البحث التربوي. دار الكتاب الجامعي، صنعاء.

- الفيتوري، عبد الرازق سالم .(2023). استخدام التحليل العاملي الاستكشافي في تحديد المهام التوجيهية للمفتش التربوي من وجهة نظر المعلمين ببلدية الزاوية .المجلة الدولية للعلوم والتقنية. العدد 32، جامعة الزاوية.

- القططي، محمد. أوباجي ،محمد.(2020). درجة توفر معايير الأداء المهني لدي المشرفين التربويين بالمؤسسات التعليمية من وجهة نظر المعلمين. مجلة العلوم النفسية والتربوية، العدد (3).جامعة المدية، الجزائر.

- كراحة، عبد القادر .(1997). القياس والتقويم في علم النفس رؤية جديدة. الطبعة الأولى. دار اليازوي العلمية للنشر والتوزيع. عمان.

- النعمان، محمد حمود.(2012). واقع الإشراف التربوي في اليمن ومتطلبات تطويره في ضوء الاتجاهات الحديثة.كلية التربية، جامعة أفريقيا العالمية، السودان.

- اليونسكو. (2000). التقرير العالمي لرصد التعليم للجميع. منشورات منظمة اليونسكو. فرنسا.

Published

2024-12-20

How to Cite

عثمان علي عوض ع. ., عبدالله ميلاد الطيرة ف. ., & عبدالرحيم فضل الشاعري م. . (2024). Evaluating the educational inspection process in the second part of the basic education stage from one point of view View of Arabic language teachers. Science Journal of Faculty of Education, (16), 1–37. https://doi.org/10.37376/fesj.vi16.7094

Issue

Section

Articles