The reasons for students’ weakness in mathematics in the basic education stage from the point of view of mathematics teachers in public and private schools in the city of Al-Bayda

Authors

  • زينب عبد الله مجحود Omar Al-Mukhtar University

DOI:

https://doi.org/10.37376/fesj.vi16.7095

Keywords:

ضعف الرياضيات, التعليم الأساسي, المدارس الخاصة, المدارس الحكومية

Abstract

The current study aimed to identify the reasons for students’ weakness in mathematics in the basic education stage from the point of view of mathematics teachers in public and private schools in the city of Al-Bayda and to know the extent to which it is affected by experience, educational qualification, and type of education. The sample size of the study was (156) female teachers from the primary and preparatory stages in private and governmental schools in the city of Al-Bayda. The study reached the following results:The lack of attention of the student during the explanation and his preoccupation are among the reasons that led to the student’s weakness in mathematics, as well as the high density of students within the same class, and the students’ dependence on memorization and being influenced by the opinions of others, and the failure to take into account individual differences among students led to students’ weakness in mathematics. There are statistically significant differences between the degrees of the reasons for students' weakness in mathematics, according to the variable of education type. There are statistically significant differences between the degrees of the reasons for students' weakness in mathematics, according to the stage variable. There are no statistically significant differences between the degrees of the reasons for students' weakness in mathematics, according to the experience variable

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

زينب عبد الله مجحود, Omar Al-Mukhtar University

lecturer of College of Education,Omar Al-Mukhtar University

References

• أبوسل، محمد عبد الكريم (1999) مناهج الرياضيات وأساليب تدريسها في الصفوف الأولى من المرحلة الابتدائية، مكتبة دار الفرقان، إربد.

• الأخرس، يوسف عبد الكريم (2018) أسباب تدنّي التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات في الصفوف الأساسية في محافظة العاصمة الأردنية (من وجهة نظر معلمي ومعلمات الرياضيات) مجلة دراسات العلوم التربوية مجلد 45، العدد41، ملحق 1.

• الأسطل، كمال عبد الله (2017) صعوبات تعلم الرياضيات لدى طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في مدينة ظفار من وجهة نظر معلمات الدمن التعليم رياضيات، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية، غزة، فلسطين.

• حاجي، مريم. نايف، وسن(2018) أسباب تدنّي مستوى التحصيل في مادة الرياضيات لدى طلبة المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين، مجلة الفنون و الآداب وعلوم الانسانيات والاجتماع ع(2) مج(27) ص ص 298- 321.

• سلامه، حسن علي (2005) اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات، دار الفجر لنشر والتوزيع، القاهرة.

• سميث، سوزان (2005) رياضيات الطفولة المبكرة، ترجمة (صالح عوض ) دار الكتاب الجامعي.

• عبيدات، ذوقان (2003) البحث العلمي أدواته ومفاهيمه وأساليبه، الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي.

• العساف، وفاء (2003) واقع الإبداع ومعيقاته لدى مديرات المدارس بمدينة الرياض، رسالة ماجستير في الأدب تخصص إدارة تربوية. جامعة الملك سعود. كلية التربية. قسم إدارة تربوية.

• عقيلان، إبراهيم محمد (2004) علامات مرجعية على طريق الجودة في التعليم، المؤتمر العلمي السادس عشر، تكوين المعلم، المجلد الثاني، القاهرة، دار الضيافة جامعة عين شمس ص797-805.

• عيد، وليم(2005) تعليم الرياضيات لجميع الأطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

Published

2024-12-20

How to Cite

عبد الله مجحود ز. . (2024). The reasons for students’ weakness in mathematics in the basic education stage from the point of view of mathematics teachers in public and private schools in the city of Al-Bayda. Science Journal of Faculty of Education, (16), 39–63. https://doi.org/10.37376/fesj.vi16.7095

Issue

Section

Articles