Semantic Textual Cohesion: Concepts and Procedures
DOI:
https://doi.org/10.37376/fesj.vi17.7273Keywords:
Coherence, cognitive psychology, Al-Jahiz, linking concepts, discourse, frameworkAbstract
Semantic textual cohesion is a central concept in discourse linguistics, drawing on procedures from various disciplines to open up a new phase of interdisciplinary linguistic studies. Prior to this, linguistics was confined to the study of language, particularly at the sentence level. Textual studies expanded to include the interactive dimension of language in texts, diversifying beyond the formal aspect. Al-Jahiz’s messages represent important texts in Arabic heritage, prompting the selection of a section from his introduction to the “Al-Mu’ash wal-Ma’ad” letter as a case study to achieve the research’s objectives and address its problem. This study explains some of the concepts used in textual cohesion and how they are implemented in linguistic texts, specifically in the genre of letters. Linguistic studies in this field have been influenced by cognitive psychology achievements, enabling their integration into linguistics to explore alternative approaches to traditional semantic analysis in textual analysis. This study aims to answer several questions, including why linguistics turned towards cognitive psychology and how to employ the achievements of this approach in analyzing transcendent texts. Answering these questions, along with others that will be addressed, is expected to shed light on the potential of semantic cohesion in textual analysis, optimal utilization in the study of heritage texts, and consequently, application in various types of texts and in Arabic language learning and teaching. The study’s objectives will be achieved through a descriptive-analytical approach, which allows for raising and discussing issues to fulfill the research’s aims and purposes.
Downloads
References
الأنباري، أبو بكر محمد بن القاسم، الزاهر في معاني كلمات الناس، تح: د. حاتم الضامن، دار البشائر للطباعة والنشر والتوزيع، دمشق، ط 3، 2004.
التهانوي، كشاف اصطلاحات الفنون، تح: د. علي دحروج، ترجمها إلى العربية، د. عبد الله الخالدي، مكتبة لبنان ناشرون، ط 1، 1996م.
ج . ب. براون، ج. يول، تحليل الخطاب، تر: د. محمد لطفي الزليطني. د. منير التريكي، جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية، 1997م.
الجاحظ، أبو عثمان، البيان والتبيين، تح: د. عبد السلام هارون، مكتبة الخانجي، القاهرة، ط 7، 1998.
الجاحظ، أبو عثمان، الرسائل، مكتبة الخانجي، القاهرة، 1964.
جيرارتس، ديرك، نظريات علم الدلالة المعجمي. تر: أ. د. محمد العبد، الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي، مصر، ط1، 2013.
خطابي، محمد، لسانيات النص مدخل إلى انسجام الخطاب، المركز الثقافي العربي، المغرب/ لبنان، ط 1، 1991م.
دايك، فان، علم النص مدخل متداخل الاختصاصات، تر: د. سعيد حسن بحيري، دار القاهرة للكتاب، مصر، ط 1، 2001.
دي بوجراند، روبرت، ودريسلر، مدخل إلى علم لغة النص. تر: إلهام أبو غزالة. على خليل حمد. 1992.
الزراعي، حسين، اللسانيات وأدواتها المعرفية، دار الانتشار العربي، لبنان، 2016.
شبل، عزة محمد، علم لغة النص النظرية والتطبيق، مكتبة الآداب، القاهرة، ط 1، 2007م.
العبد، محمد، النص والخطاب والاتصال، الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي، القاهرة، ط 1، 2005.
العسقلاني، ابن حجر، فتح الباري شرح صحيح البخاري، كتاب الجمعة، ج 3، دار طيبة، ط1، 2005.
العلوي، ابن طباطبا، عيار الشعر، تح د. عبد العزيز بن ناصر المانع، دار العلوم، المملكة العربية السعودية، د. ط،1985.
فرج، حسام أحمد، نظرية علم النص رؤية منهجية في بناء النص النثري، مكتبة الآداب، القاهرة، ط 1، 2007.
القيرواني، ابن رشيق، العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده، تح: د. محمد محي الدين عبد الحميد، دار الجيل، سوريا، ط 5، 1981م.
الكفوي، أبو البقاء، الكليات، أعده للطبع. د. عدنان درويش. محمد المصري، مؤسسة الرسالة، لبنان، ط 2، 1998م.
لايكوف، جورج و جونسن، مارك، الاستعارات التي نحيا بها، تر: عبد المجيد جحفة، دار توبقال للنشر، المغرب، ط 2، 2009.
ابن منظور، لسان العرب، دار صادر، بيروت، 1300 ه.
وهبة، مجدي، معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب. مكتبة لبنان، بيروت، ط2/ 1984.
الدوريات العربية:
أ. زروقي، أبو بكر، دلالات الارتباط في أسلوب الشرط دراسة في نصوص من صحيح البخاري، مجلة كلية الآداب والعلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر، بسكرة، الجزائر، ع 6، جانفي، 2010م.
الشمري، غسان إبراهيم، عن أسس اللسانيات المعرفية ومبادئها العامة، مجلة أبحاث لسانية، جامعة محمد الخامس - معهد الدراسات والأبحاث للتعريب، 2008.
غباشي، أيمن، وزغيب، محمود. أسلوب( أمّا بعدُ) دراسة نحوية، حولية كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسكندرية، مج3/ ع 31، 2015.
الدوريات الأجنبية:
“ Comparison and the development of knowledge”, Boroditsky, Lera
Journal Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 242002
Concepts as Semantic Pointers: A Framework and Computational Model Cognitive Science 40 (2016)، Cognitive Science Society، Center for Theoretical Neuroscience, University of Waterloo.
How the mind builds evolutionarily new concepts, Barlev , Michael, UC Santa Barbara dissertations and electronic dissertations, 2017
Wei (Sophia) Deng & Vladimir M. Sloutsky , Language, Cognition and Neuroscience
Volume 34, 2019 - Issue 10: Abstraction and Concepts
ROBERT L. GOLDSTONE, ALAN KERSTEN, AND PAULO F. CARVALHO, Language and Thought, Vol3, 2017 Categorization and Concepts,
مقالات على الإنترنت:
التطورات الجديدة في الحجاج اللساني نظرية الكتل الدلالية، مقال على الإنترنت، رابط المقال:
https://ketabonline.com/ar/books/97636/read?part=1&page=10&index=4260570
تاريخ الاطلاع: 10/ 8/ 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Science Journal of Faculty of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.