Realism and nominalism in the project of Muhammad Muhammad Yunus al-Linguani.
DOI:
https://doi.org/10.37376/fesj.vi17.7276Abstract
Abstract:
Realism and nominalism are two ontological doctrines related to universals. The problem of universals preoccupied philosophers in the past، because it relates to perceptions and ideas and is reflected in knowledge.
In the eyes of the realists، it is the totality that has a realistic existence، and it is the existence of a sublime difference that is higher than the particular. As for the nominalists، on the contrary، they see that the total is just a word that is formed only by its realizations in reality. For them، the real existence is the partial، and between these two doctrines the conceptual doctrine mediates.
Dr. Muhammad Muhammad Yunus Ali is considered one of the most important futurists of modern linguistics in the Arab world، especially in the field of pragmatics، or as he calls it the “science of communication”، as his studies in this field are among the most important pioneering efforts that sought to root pragmatic thought in the Islamic heritage. With his theses، the researchers began to look forward - with confidence - to the presence of an “Islamic rhetoric” in our heritage.
This study proceeds from the standpoint of the presence of the duality of “nominalism and realism” in Muhammad Muhammad Yunus Ali’s project، given that both tendencies have an impact on the nature of linguistic thought in general and discourse thought in particular. It is based on an ontological position that controls its path، whether this orientation is related to the language system، as with Saussure and his successors، or related to language in the case of use، as with the analytical philosophers and after them the pragmatics.
Perhaps this duality was present in the system of Islamic heritage، as Dr. Yunus’s readings of the Islamic heritage were based on this premise، as the “collegial position” constitutes a key to entering into the linguistic theory of our ancestors. In the Islamic heritage of linguistic theories in the West، and for this reason it was a prudent reading to confirm the authenticity of the linguistic theory of the Arabs، as well as its ability to remove confusion from many things in our rich heritage.
Downloads
References
_إصلاح العقل في الفلسفة العربية، من واقعية أرسطو وأفلاطون إلى اسمية ابن تيمية وابن خلدون، د. أبو يعرب المرزوقي، مركز دراسات الوحدة العربية، ط2، بيروت، 1996م.
_أصنام النظرية وأطياف الحرية (نقد بورديووتشومسكي)، علي حرب، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء،2001م.
_الأعمال اللغوية: بحث في فلسفة اللغة، جون. ر.سورل، ترجمة أميرة غنيم، مراجعة محمد الشيباني، دار سيناتر المركز الوطني للترجمة، تونس، 2015م.
_البحر المحيط في أصول الفقه، لبدر الدين محمد بن بهادر الزركشي الشافعي، ضبط نصوصه وخرج احاديثه وعلق عليه محمد محمد تامر، دار الكنب العلمية، بيروت، 2000م.
_بحوث فلسفية، تأليف لودفج فتجنشتين، ترجمة وتعليق المرحوم د. عزمي إسلام، مراجعة وتقديم د.عبد الغفار مكاوي، جامعة الكويت، د.ت.
_تاريخ الفلسفة الأوربية في العصر الوسيط، يوسف كرم، راجعته ونقحته د. هلا رشيد أمّون، دار القلم، د.ت.
_البناء المنطقي للعالم والمسائل الزائفة في الفلسفة، رودولف كارناب، ترجمة وتقديم يوسف تيبس، المنظمة العربية للترجمة، بيروت، 2011م.
_البنى النحوية، تأليف نوم جومسكي، ترجمة يؤيل يوسف عزيز، مراجعة مجيد الماشطة، دار الشؤون الثقافية ال6امة، بغداد، 1987م.
_البنيوية، جان بياجيه، ترجمة عارف منينة وبشير أوبري، مكتبة الفكر الجامعي، منشورات عويدات، بيروت، 1971م
_الجمهورية، أفلاطون، ترجمة حنا خباز، مصر، د.ت.
_دروس في الألسنية العامة، فردينان دي سوسير، تعريب صالح الفرمادي، محمد الشاوش، محمد عجينة، الدار العربية للكتاب، 1985م.
_رسالة منطقية فلسفية، لودفج فتجنشتين، ترجمة د. عزمي إسلام، مراجعة وتقديم د. زكي نجيب محمود، مكتبة الانجليزية المصرية، 1968م.
_الصواعق المرسلة على الجهمية والمعطلة مع تكملة من مختصر الصواعق المرسلة، للإمام ابن قيم الجوزية، ضبط نصه وخرج أحاديثه وعلق عليه محمد بن رياض الأحمد، المكتبة العصرية، صيدا-بيروت، 2007
_علم التخاطب الاسلامي، دراسة لسانية للمناهج علماء الأصول في فهم النص، د. محمد محمد يونس علي، دار المدار الاسلامي، طرابلس،2006م.
__الفتاوى الكبرى، لابن تيمية تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم الحراني، تحقيق محمد عبد القادر عطا، ومصطفى عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية بيروت، 1987م.
_الفلسفة الأخلاقية الأفلاطونية عند مفكرين الإسلام، د. ناجي التكريتي، ط2، .دار الاندلس للطباعة والنشر، بيروت، 1982م.
_فلسفة التحليل والبحث عن المعنى الوضعية المنطقية عند آيار، د. منذر الكوثر، دار الحكمة، لندن،2004م.
_فلسفة العصور الوسطى، تأليف عبد الرحمن بدوي، مكتبة النهضة المصرية،1962 م.
_الفلسفة وقضايا اللغة قراءة في التصور التحليلي، بشير خليفي، الدار العربية للعلوم ناشرون، بيروت، 2010م.
_فلسفة هانز ريشنباخ، د. حسين علي، ط2، دار المعارف بمصر، 1984م.
_قواعد المنهج في علم الاجتماع، إميل دوركايم، ترجمة محمود قاسم، مراجعة د. السيد بدوي، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة، 1961م.
_كتاب الرد على المنطقيين، المسمى نصيحة أهل اليونان في الرد على منق اليونان، للإمام أبي العباس احمد بن عبد الحكيم ابن تيمية الحراني، تحقيق الشيخ عبد الصمد شرف الدين الكتبي، راجعه محمد طلحة بلال منيار، مؤسسة الريان للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 2005م.
_كتاب النفس، لأرسطوطاليس، نقله إلى العربية د. أحمد فؤاد الأهواني، راجعه الأب جورج شحاته قنواتي، الهيئة المصرية للكتاب، 2009م.
_اللؤلؤ الوقاد في فتاوى الاعتقاد لشيخ الإسلام أحمد بن تيمية الحراني، جمعه ونسقه وخرج أحاديثه واعتنى به محمد بن رياض الأحمد، المكتبة العصرية، صيدا-بيروت، 2008م.
_لسان العرب، للإمام العلامة ابن منظور (711 هـ) دار الحديث، القاهرة، 2003م.
_اللسانيات من المدونة الى الحدس قراءة في تحول الموضوع، عبد السلام شقروش، بحث ألكتروني، aleph edinum>org
_مجموع الفتاوى، لابن تيمية تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم الحراني، تحقيق أنور الباز وعامر الجزار، ط3، دار الوفاء، 2005م.
_مختصر الصواعق المرسلة على الجهمية والمعطلة لابن القيم، اختصار محمد بن الموصلي، مطبعة المدني، القاهرة، 1349هج.
_مداخل لنظرية اللغة، لويس هيلمسليف، ترجمة يوسف إسكندر، مراجعة حسن ناظم، الناشر جامعة الكوفة سلسلة دراسات فكرية، 2018م.
_مدخل الى اللسانيات، د. محمد محمد يونس علي، ط1، دار الكتاب الجديد المتحدة، طرابلس، 2004م.
_المدخل إلى البنائية، د. أحمد أبو زيد، المركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية، القاهرة، 1995م.
_المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، لأحمد بن محمد الفيومي، دار الفكر، بيروت، د.ت.
_معجم مقاييس اللغة، لأبي الحسن أحمد بن فارس بن زكريا، طبع في مجلد واحد، اعتنى به د.محمد عوض مرعب، وفاطمة محمد أصلان، دار أحياء التراث العربي، 2008م.
_المعنى وظلال المعنى أنظمة الدلالة في العربية، د. محمد محمد يونس علي، دار المدار الاسلامي، 2007م.
_المغزى الإيديولوجي لاجتماعية الانتحار عند إيميل دوركايم، سعد رفعت سرحت، مجلة جامعة تكريت للعلوم الانسانية، م(29) ع(1) ج(2)، 2022م.
_المقابسات، لأبي حيان التوحيدي، تنسيق وتعليق وشرح وفهرسة د. علي شلق، دار المدى للطباعة والنشر، بيروت، 1986م.
_مقدمة في علمي الدلالة والتخاطب، د. محمد محمد يونس علي، ط1، دار الكتاب الجديد المتحدة، طرابلس، 2004م.
_المنطق الصوري والرياضي، عبد الرحمن بدوي، ط2، مكتبة النهضة المصرية، 1963م.
_الموسوعة الفلسفية المختصرة، نقلها عن العربية فؤاد كامل وجلال العشري وعبد الرشيد الصادق، منشورات مكتبة النهضة، بغداد، 1983.
_من أفلاطون إلى ابن سينا، محاضرات في الفلسفة العربية، جميل صليبا، ط4، دار الاندلس، د.ت.
_الموسوعة الفلسفية، وضع لجنة من العلماء والأكاديميين السوفياتيين، بإشراف روزنتال، وي. يودين، ط3، دار الطليعة للطباعة والنشر، بيروت، 1980.
_موقف من الميتافيزيقا ،د. زكي نجيب محمود،ط2، دار الشروق، بيروت، 1983م.
_ نظرية الاستعمال اللغوي عند ابن تيمية وفتجنشتاين: دراسة لسانية، أ. د. محمد محمد يونس علي، مجلة أم القرى لعلوم اللغات وآدابها، ع (17) رجب1437 مايو 2017م.
_هل كان ابن تيمية فيلسوفًا اسميًّا؟ دراسة تحليلية نقدية في قراءة أبي يعرب المرزوقي لابن تيمية، عبد السلام شكري، رائد السمهوري، مجلة تباين، ع(8/31) شتاء 2020م.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Science Journal of Faculty of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.