Academic boredom among students at the University of Benghazi In light of some demographic variables

Authors

  • فاطمة الفلاح جامعة بنغازي -كلية التّربية

DOI:

https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7281

Keywords:

Academic boredom, higher education, academic major, University of Benghazi students

Abstract

Faculties of Medicine, Information Technology, and Arts at the University of Benghazi. It also sought to determine whether there are statistically significant differences in the level of academic boredom based on the following variables: gender, academic major, and academic level. The study was conducted on an available purposive sample consisting of 201 male and female students. The descriptive comparative approach was employed to achieve the study’s objectives, and data were collected using the Academic Boredom Sources Scale (developed by the researcher). The findings revealed significantly high levels of academic boredom and its sources among students of the three faculties. No statistically significant differences were observed in academic boredom levels based on gender (male vs. female). However, statistically significant differences were found concerning the academic major, favoring students from the Faculty of Medicine, and regarding academic level, favoring advanced years, particularly fifth-year students at the Faculty of Medicine. The study recommends improving the educational environment and adopting interactive teaching methods to reduce academic boredom among university students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

فاطمة الفلاح, جامعة بنغازي -كلية التّربية

د. فاطمة مفتاح فرج الفلاح

أستاذ مشارك علم النفس التربوي. كلية الآداب. جامعة بنغازي

References

- ابن منظور، محمد بن مكرم. (2003). لسان العرب. دار ابن حزم، لبنان. ط3.

- بحيص، جمال محمد محسن. (2016). مستوى الملل الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية بجامعة الخليل في ضوء بعض المتغيرات، مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي، 36(2)، 79-93.

- البصير، نشوة عبد المنعم عبد الله. (2021). العوامل الخمسة الكبرى للشخصيات كمنبئات بالضجر الأكاديمي والتعب العقلي لدى طالبات الجامعة، مجلة البحث العلمي في التربية، 22(1)، 151-195.

- دياب، جهاد علاء حسين. (2022). مستويات الملل الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان في ضوء بعض المتغيرات، مجلة كلية التربية جامعة حلوان، 28(7)، 232- 289.

- رضواني أشواق، وكواك مريم. (2023). عوامل الملل الأكاديمي لدى طلبة الجامعة. دراسة استكشافية على طلبة جامعة الوادي شهيد حمة لخضر.

- شرفي، بشرى، وقطاية، هدى. (2022). مستوى الملل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة المدية وعلاقته ببعض المتغيرات. جامعة المدية، الجزائر.

- عبد الرحيم، علي. (2013). ومظات في علم النفس المعرفي، دار الرضوان للنشر والتوزيع عمان. الأردن.

- عبدالعال، تحية محمد. (2012). الملل وعلاقته بمعنى الحياة لدى طلاب الجامعة "دراسة سيكولوجية الضجر". مجلة كلية التربية جامعة بنها، 23(92)، 433-521.

- عبدالفتاح، محمود. (2021). الملل الأكاديمي لدى طلبة الجامعات المصرية وعلاقته بأساليب التدريس. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 45(2)، 67-89.

- عرفه، لريجان نضال، والجندي، نبيل جبرين. (2024). الملل الأكاديمي وعلاقته بالكفاءة الذاتية لدى طلبة جامعتي الخليل وبوليتكنك فلسطين. مجلة جامعة الخليل للبحوث، 19(1)، 1-31.

- عقيل، عمر علوان، الضبع، فتحي عبد الرحمن. (2020). الملل الأكاديمي وعلاقته ببعض أبعاد بيئة التعلم كما يدركها طلاب البكالوريوس التربية الخاصة بجامعة الملك خالد، المجلة العلمية لجامعة الملك فيصل، 21(2)، 432- 442.

- الفلاح، فاطمة مفتاح فرج. (2024). الضغوط النفسية لدى طلبة الطب المصابون بمتلازمة القولون العصبي بجامعة بنغازي في ضوء بعض المتغيرات. المجلة العلمية لكلية التربية. جامعة مصراته، (25)، 354-379.

- القرني، عبد الله عبد الرحمن محمد. (2022). الملل الأكاديمي لدى طلاب جامعة أم القرى، مجلة عالم التربية، 2(77)، 92-132.

- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. Harper & Row.

- Daniels, L. M., & Stupnisky, R. H. (2018). The role of the teacher in reducing university students’ boredom: An experimental approach. Educational Psychology, 38(5), 563-578.

- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.

- Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lüdtke, O. (2014). Academic boredom in lectures: Its conceptualization, antecedents, and consequences. Journal of Educational Psychology, 106(3), 621–636. https://doi.org/10.1037/a0036006

- Johnson, D. W., & Miller, L. T. (2018). Academic emotions and student engagement: A focus on boredom. Journal of Educational Research, 14(3), 223-240.

- Kelly, T., & Markos, A. (2001). Student boredom and classroom engagement. Higher Education Review, 10(2), 55-72.

- Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (2011). Students’ emotions and academic engagement: The mediating role of cognitive appraisals. Educational Psychology Review, 23(2), 205-212.

- Li, J., Zheng, Y., & Zhao, Y. (2020). Comparing boredom levels among students in science and arts disciplines. Studies in Higher Education, 45(6), 1234–1245. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1582010

- Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341.

- Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2010). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105.

- Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Merrill Prentice Hall.

- Sharp, J. G., Hemmings, B., Kay, R., Murphy, B., & Elliott, S. (2017). Academic boredom among students in higher education: A mixed-methods exploration of characteristics, contributors, and consequences. Journal of Further and Higher Education, 41(5), 657-677

Published

2025-06-15

How to Cite

الفلاح ف. (2025). Academic boredom among students at the University of Benghazi In light of some demographic variables. Science Journal of Faculty of Education, (18), 1–23. https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7281

Issue

Section

Articles