The extent to which teachers use creative thinking skills in teaching mathematics to students of the second part of the basic education stage from their point of view in the city of Benghazi
DOI:
https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7284Keywords:
Teacher – Skill -Creative Thinking -Basic Education Stage -Teaching MathematicsAbstract
The current study aimed to identify the extent to which teachers use creative thinking skills in teaching mathematics to students of the second part of the basic education stage from their point of view in the city of Benghazi. To achieve the objectives of the study, the researchers used the descriptive and analytical method, and the study tool consisted of a questionnaire after verifying its reliability and stability by showing it to a number of arbitrators, which consisted of (48) paragraphs, where each questionnaire was divided into five axes, namely: Using the skill of fluency, using the skill of flexibility, using the skill of originality, using the skill of elaboration, using the skill of sensitivity to issues, and the study population was made up of all mathematics teachers of the second part of the basic education stage in Benghazi city, numbering (421) male and female teachers, and the study sample was randomly selected from them (130) male and female teachers. One of the most important findings of the study was that the most used creative skills among teachers is the fluency skill with a very high degree with an arithmetic mean of (4.48), followed by the skill of sensitivity to issues with a very high degree with an arithmetic mean of (4.44), while the third rank was the skill of flexibility with a very high degree with an arithmetic mean of (4.36), the skill of elaboration came fourth with an average of (4.29) and the lowest skill was the skill of originality with an average of (4.26) in addition, there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05 =a) between the averages of teachers' opinions on the study themes due to the variables of gender, scientific qualification, specialization, educational qualification and professional experience. The study recommended urging teachers to use creative thinking skills in teaching mathematics, and holding training courses for teachers of mathematics to enhance the degree of their possession of teaching strategies using creative thinking skills, improve their level of asking creative questions, and develop their skills continuously, especially the skill of flexibility.
Downloads
References
أمال، شرقي. (2016). دور التفكير الإبداعي في بناء شخصية المتعلم، تم استرجاعه في 15 شعبان 1442، على الرابط: دور التفكير الإبداعي في بناء شخصية المتعلم (annajah.net).
التركي، بيداء بنت عبدالكريم. النشوان، نهى بنت عبدالعزيز. (2021) درجة ممارسة المعلمات لمهارات التفكير الإبداعي في تدريس اللغة الإنجليزية للمرحلة المتوسطة. المجلة الاكاديمية العالمية في العلوم التربوية والنفسية. وزارة التعليم جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية. 16 مايو 2021.
جروان، فتحي عبد الرحمن، (2005). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات. (ط2). دار الفكر، عمان.
الحربي، نادر عبيد شجاع والبوريني، إيمان سعيد (2020). مستوى التفكير الإبداعي وعلاقته بالسمات الشخصية لدى الطلبة الموهوبين بالمملكة العربية السعودية، المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، (12)، 179-228.
الحلاق، هشام سعيد. (2010). التفكير الإبداعي. مهارات تستحق التعلم. دمشق وزارة الثقافة، منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب، سوريا.
خوالدة، أكرم صالح. (2016). اللغة والتفكير الاستدلالي. دار ومكتبة الحامد للنشر والتوزيع.
الذويبي، تهاني سعد. (2022) مدى تطبيق معلمات العلوم بالمرحلة المتوسطة لمهارات التفكير الإبداعي. مجلة العلوم التربوية والنفسية، كلية التربية- جامعة الطائف- المملكة العربية السعودية. المجلد(6)، العدد(60) : 30 ديسمبر 2022م. ص: 46-73.
الرابغي، خالد محمد (2014). التفكير الإبداعي والمتغيرات النفسية والاجتماعية لدى الطلبة الموهوبين. عمان: مركز ديبونو لتعليم التفكير.
ريان، محمد هاشم (2006)، مهارات التفكير وسرعة البديهة وحقائق تدريبية، عمان: دار حنين للنشر والتوزيع.
الزعبي، إبراهيم أحمد: الهواملة ماهر شفيق، والشديفات صادق حسن. (2009). درجة ممارسة معلمي ومعلمات التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية لأساليب تشجيع التفكير الإبداعي في محافظة المفرق بالأردن من وجهة نظرهم. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية. المجلد الأول. العدد الأول. ص 114-154.
سعادة، جودت (2015). مهارات التفكير والتعلم. عمان: دار الشروق للنشر والتوزيع.
سيليني، بسمة. (2020). أهمية المهارات اللغوية وفق المدخل التواصلي: السنة الخامسة من التعليم الابتدائي نموذجياً. مجلة لغة، المركز الجامعي أحمد زبانة بغليزان، 6 (4)، 50-51.
شاهين، أحمد لطفي، (2013)، مفهوم التدريس الإبداعي، مدرب، فلسطين.
القحطاني، سلطان محمد (2019). درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لمهارات التفكير الإبداعي لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظر من وجهة نظر طلبتهم. رسالة ماجستير منشورة، جامعة ال البيت، المفرق، الأردن.
الشقحاء، عادل (2003). علاقة الأنماط القيادية بمستوى الإبداع الإداري، دراسة مسحية على العاملين في المديرية العامة للجوازات بالرياض، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف للعلوم الأمنية، السعودية.
الشمري، مارية عبدالله عيد. (2023) واقع ممارسة معلمي الصفوف الأولية لمهارات التفكير الإبداعي من وجهة نر المشرفين التربويين. المجلة العلمية، كلية التربية والآداب- جامعة تبوك. المجلد(39)، العدد(3) : مارس 2023م.
الشمري، مارية عبدالله. العنزي، منصور بن مزعل. (2023) درجة ممارسة معلمي الصفوف الأولية لمهارات التفكير الإبداعي من وجهة نظرهم. كلية التربية والآداب- جامعة تبوك- المملكة العربية السعودية. المجلد(7)، العدد(11) : 30 مارس 2023م، ص: 41-22.
الصيرفي، محمد عبد الفتاح (2003)، الإدارة الرائدة، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
طه، حسين. (2020)، التأصيل لاستراتيجيات التفكير والتدريس. دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع. دار الجديد للنشر والتوزيع.
العابد، فاطمة أحمد. (2015). العصف الذهني والتفكير المبدع، دار أمجد للنشر والتوزيع.
عبد السلام، محمد، (2020) التفكير الإبداعي بين النظرية والتطبيق، مكتبة نور.
العبد، سعادة فضل. (2020) فاعلية برنامج تدريبي قائم على قصص الخيال العلمي في تنمية مهارات التفكير الإبداعي وحل المشكلات لدى معلمي المرحلة الأساسية. دراسات العلوم التربوية. 47 (1)، 434-454.
عبدالقادر، حسين خليل. (2020) درجة وعي معلمي مدارس شرقي القدس بمهارات التدريس الإبداعي واتجاهاتهم نحوه. مجلة روافد للدراسات والأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية. المجلد(4)
عبدالله، سالم حسين غلوم. (2021) مدى ممارسة معلمي اللغة العربية لأساليب تنمية مهارات التفكير الإبداعي في تدريس مقرر اللغة العربية للمرحلة الثانوية من وجهة نظر المشرفين بدولة الكويت. المجلة العلمية، وزارة التربية والتعليم- الكويت. المجلد(37)، العدد(4) : أبريل 2021م.
العزة، سعيد حسني (2002) تربية الموهوبين والمتوفقين، عمان: دار اعلم والثقافة للنشر والتوزيع.
العفاد، عبدالله علي الهادي. (2022) درجة ممارسة معلمي التربية الإسلامية لاستراتيجيات التدريس التي تنمي مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ الحلقة الأخيرة من التعليم الأساسي بأمانة العاصمة صنعاء. مجلة المناهج وطرق التدريس، قسم الإدارة والتخطيط التربوي- جامعة صنعاء- الجمهورية اليمنية. المجلد(1)، العدد(4) : 30 مارس 2022م. ص 1-23.
عواشرية، السعيد (2009)، العوامل المؤثرة في الابداع في المنظمات الحكومية وألية تفعيل أرها الإيجابي، ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الدولي لتنمية الإدارية (نحو أداء متميز في القطاع الحكومي)، من 1-4 نوفمبر، معهد الإدارة العامة، الرياض، السعودية.
وهيب، إسماعيل فتحي إسماعيل. (2020) فاعلية برنامج مقترح قائم على خرائط التفكير لتنمية بعض مهارات الفهم القرائي والتفكير الإبداعي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. مجلة القراءة والمعرفة، جامعة عين شمس، كلية التربية. (221)، 185-257.
المراجع الإنجليزية:
Wojciehowski, M., & Ernst, J. (2018). Creative by Nature: Investigating the Impact of Nature Preschools on Young Children's Creative Thinking. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(1), 3-20, p.5. ISSN: 2331-0464.
Bolden, D ,S et (2010) ,Exploring Mathematical Creativity In The Class Room Research In Mathematics Education.
Mann, E. L. (2006) Creativity: The essence Of Mathematics. Journal For The Education Of The Gifted.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Science Journal of Faculty of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.