Learning Resource Center: an integrated formula between instructional technology and information technology; It’s an effectiveness in developing information services in school libraries

Authors

  • عصام الحسن جامعة بنغازي -كلية التّربية

DOI:

https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7292

Keywords:

Learning resource center; educational technology; information technology; school libraries

Abstract

The current situation of the Sudanese school library in light of traditional concepts has led to a reduction in its effectiveness; at a time when the contemporary educational model is witnessing a major shift in instructional practice from teacher-directed learning and closed learning environments to open learning environments directed by the learner and based on providing multiple sources and providing integrated learning experiences; In this vein comes this study, which aims primarily to raise discussion about learning resource centers (LRCs) and their position in the school curriculum system in light of the trend towards transforming the library into a LRCs in order to know the facilitators of development and modernization processes in school curricula based on the employment of instructional and information technology issues. The study followed the descriptive approach according to its analytical characteristics; which is based on collecting information by reviewing what is available literature related to the topic, which provides the opportunity to manage information and deduce relationships and views to the extent that enables the achievement of the study objectives. The study concluded that there is a significant contribution of LRCs in developing information services in school libraries.It also pointed out many justifications for the trend towards transforming school libraries into LRCs, perhaps the most prominent of which are: Changing the view of instructional media from mere specific techniques to viewing them as an integral part of the instructional learning practice and the school curriculum, and the urgent need for a kind of collecting between printed or digital reading materials and visual and audio materials and the necessity of their presence in one place for ease of access, in addition to the cognitive and informational development that necessitated the integration of knowledge and the diversity of its sources at a time when new and innovative learning sources were available. The study concluded with some recommendations, the most prominent is awareness of the importance of LRCs; Serious efforts to transform school libraries into LRCs according to well-studied scientific plans and methods. Reconsidering the content of bachelor's programs that qualify information specialists and work to develop their skills in producing and using learning resources, so that the graduate will be able to manage the LRC with the guidance environment it provides and the services it provides in the field of instructional design and development of contemporary teaching methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

عصام الحسن, جامعة بنغازي -كلية التّربية

Prof. Esam Edris Kamtor Al Hassan

University of Khartoum, Faculty of Education

References

أولًا: المراجع العربية:

إسكندر، كمال يوسف؛ وغزاوي، محمد زبيان (2019). مقدمة في التكنولوجيا التعليمية، ط5. الكويت: مكتبة الفلاح.

البادية، عزة بنت خلفان بن عامر(2017). واقع ضبط جودة خدمات المعلومات في مراكز مصادر التعلُّم بمدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان في ضوء المعايير الدولية، رسالة ماجستير، كلية الآداب والعلوم الاجتماعية. جامعة السلطان قابوس. عمان.

الجزار،عبد اللطيف (1996). مراكز مصادر التعلم وبرنامج المصادر التعليمية في التعليم الجامعي"نموذج مقترح لكليات جامعة عين شمس".مجلة تكنولوجيا التعليم،المجلد السادس، الكتاب الرابع، ص ص 201 – 306.

الجعفري، محمد أبو طيرة (2020) الدور المأمول من مراكز مصادر التعلُّم في ظل رؤية السعودية 2030، المجلة الالكترونية الشاملة متعددة المعرفة لنشر الأبحاث العلمية والتربوية ((MECSJ، العدد (21)، ص ص 1 -43.

الحسن، عصام إدريس كمتور(2017). منظومة تكنولوجيا التعليم. الخرطوم: دار جامعة الخرطوم للنشر.

السريحي، منى داخل؛ والشهري، عبد الله خازم (2014). شبكات التواصل الاجتماعي في مراكز مصادر التعلُّم دراسة تطبيقية في مدارس التعليم العام بمحافظة جدة"، مجلة الاتجاهات الحديثة في المكتبات والمعلومات،تصدر عن دار المكتبة الأكاديمية، المجلد 21، العدد 41، ص ص 97 – 122.

سيلز،باربارا وريتشي،ريتا (2000)..تكنولوجيا التعليم التعريف ومكونات المجال، ترجمة بدر الصالح.. الرياض: الرياض: مكتبة الشقري.

الشعراوي، عماد محمد ( 2021 ). مراكز مصادر التعلُّم في أبو ظبي. الجمعية المصرية للمكتبات

والمعلومات والإرشيف، المجلد (8)، العدد (4)، ص ص 571 – 575.

الصالح، بدر؛ وآخرون (2003). الإطار المرجعي الشامل لمراكز مصادر التعلُّم. الرياض: مكتب التربية العربي لدول الخليج.

الصالح،بدر عبد الله (1996). تقنية التعليم بين مفهومين: الوسائل التعليمية وتكنولوجيا النظم، مجلة دراسات تربوية واجتماعية، المجلد الثاني، العدد الأول،ص ص5 -41.

الصوفي،عبد الله إسماعيل (2015). التكنولوجيا الحديثة ومراكز المعلومات والمكتبة المدرسي، ط3. همان:.دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة،عمان، ط3 ،2015.

العقيل، ناصر صالح؛ والسيد، عبدالعال عبد الله (2018) مدى تحقيق مراكز مصادر التعلُّم لأهدافها من وجهة نظر أمنائها بمدينة الرياض،مجلة القراءة والمعرفة. (195)،القاهرة،ص ص 93 – 132.

عليان، ربحي مصطفى؛ وسلامة،عبد الحافظ (2016). إدارة مراكز مصادر التعلُّم. عمان: دار اليازوري للطباعة والنشر والتوزيع.

العلي، أحمد عبد الله (2011). مدخل إلى علم المكتبات والمعلومات. الكويت: دار الكتاب الحديث.

العمر، ميساء فيصل؛ وأبو شال، هيفاء علي يوسف (2019). خدمات المعلومات في مراكز مصادر التعلُّم بمدارس البنات بمدينة الرياض. مجلة كلية الآداب جامعة الملك سعود، المجلد (31)، العدد (3)، ص ص 69 – 91.

الغانم، هند بنت عبد الرحمن إبراهيم (2010). "مراكز مصادر التعلُّم: المفهوم ومعوقات التطبيق ".دراسات عربية في المكتبات وعلم المعلومات. القاهرة: دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، المجلد 15، العدد (1)، القاهرة، ص ص 102 – 144.

القرني، أحمد حسن؛ وخليل، سالم أحمد (2011). "مطالب إستخدام الإنترنت في مراكز مصادر التعلُّم بالتعليم العام"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

مازن، حسام محمد (2009). " تكنولوجيا مراكز مصادر التعلُّم وتنمية الخيال العلمي لدى الطفل العربي"، .المجلة التربوية: تصدر عن كلية التربية بجامعة سوهاج، المجلد 26،ص ص 405 – 440.

المطلق، نهلاء سعود (2021). تطوير دور مراكز مصادر التعلُّم بمدارس التعليم العام بالمملكة

العربية السعودية في ظل التعليم عن بعد: تصور مقترح. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، العدد( 134)، ص ص 55 – 71.

مهنا، عبد المجيد (2012). مراكز مصادر التعلُّم الوجه الجديد للمكتبات المدرسية، مجلة جامعة دمشق، المجلد (28)، العدد (2)،دمشق، ص ص 361 – 384.

الناصري، رباب ردمان؛ الشهاري، يحي محسن (2023). تصور مقترح لإنشاء مراكز مصادر تعلُّم في جامعة صنعاء في ضوء التجارب العالمية، مجلة جامعة صعدة،المجلد (1)، العدد (3)، ص ص 34 -62.

ثانيًا: المراجع الأجنبية:

Anderson,V., Jonny,G, & Janet, W. (2020). “An Evaluation of Social Learning and Learner Outcomes in a Massive Open Online Course : A Healthcare Sector Case Study.” Human Resource Development International vol. 23, No. 3, pp. 208–237.

Ayoku A. (2003). "Transforming the library into a “teaching‐learning laboratory”: the case of University of Botswana Library", Campus-Wide Information Systems, Vol. 20 Issue: 1, pp. 25-31.

Huynh, Trang T. & Lam, Cuc H. (2018). "Enhancing librarianship students’ awareness of preservation at the learning resource center of a Mekong Delta university", Information and Learning Science, Vol. 119, Issue: 8/7, pp.414 – 421.

Hywel,D.& Lamb,J. (2000). Research in the further education library and learning resources center sector: :”The welsh experience”. Library management, Vol. 32, Issue 9, pp. 491 – 500.

Jacso, P.(2002). Finding Free Databases to Replace Fee-Based Information Services, Computers in Libraries, 10417915, Nov/Dec2000, Vol. 20, Issue 10.

Mbambo, S. ; Jiyane, G. & Zungu, N. (2022). The use of electronic learning centres in public libraries in the city of Johannesburg, South Africa. Library HiTech News, 39 (1), 7-11.

Merga, Margaret K. (2021).What is the literacy supportive role of the school librarian in the United Kingdom. Journal of Librarianship and Information Science, Vol.( 53), issue(4), pp. 601-614 .

Patrickson,S; Sonia,G, & Newman, N. (2017). User services in the digital environment: Implications for academic libraries in the English-speaking Caribbean. Library Review, 66 (4/5), 213-234.

Reiser.R,& Ely,D. (1997)."The Field of Educational Technology as reflected through its definitions" E.T.R and D. vol.(45),No.(3).

Saykanic, D.(2020). Censorship of Library Book, in School Library Media Centers today. The Education Resources Information ,ERIC.

Published

2025-06-15

How to Cite

الحسن ع. (2025). Learning Resource Center: an integrated formula between instructional technology and information technology; It’s an effectiveness in developing information services in school libraries. Science Journal of Faculty of Education, (18), 306–328. https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7292

Issue

Section

Articles