مفهوم النَّفس والبَعْث عند قدماء الإغريق والرومان
DOI:
https://doi.org/10.37376/ajhas.vi3.7238Keywords:
religion, human, reason, spirit, philosophy, psycheAbstract
Abstract
Aristotle said in his book On the Soul: Knowledge varies in its degrees of respect and value, and the highest type of knowledge for me is knowledge of the psyche, which contributes greatly to the advancement of truth in general and our understanding of nature, because the soul is the principle of animal life (Aristotle, On the Soul, I I, 1). The difficulty of understanding the soul comes from its existence in this world, so thinkers and philosophers devoted themselves to study the psyche in the ontological period (before its birth and after death). And they strove to understand its basic characteristics. However, they did incapacitate of rational meditation to explain the soul, which made them go to spiritual communication, which was practiced by priests and clerics through what is called evocation. It was necessary to mix between deductive mental meditation and religious spiritual communication. This human being is not one but rather multiple in one; he is composed of soul, spirit, reason and body. Principle of study of the psyche also is thinking and mental activity that is basic base. Therefore, the ancient civilizations tried to put several hypotheses to understand human being, who isj between a soul bound by desire, a mind controlled by judgments, and a spirit from which knowledge emanates.. There is hardly any ancient belief or philosophy that is devoid of a contemplative process of the soul. The issue of duality and unity between the soul and the body is one of the metaphysical matters that was the focus of interest of philosophers and the ancients, in addition to the physical and kinetic issues due to its connection to movement and place. Therefore, we will follow the study of the soul in ancient religions, especially the Greek and Roman. We will also know through our research whether philosophers have answers about the ontological and existential secret of the soul or not, or whether they are metaphysical matters exclusive to priests and clerics as they have the spiritual side.
Downloads
References
أولا : المصادر
*مصادر باللغة العربية
ابن سينا(2007)، أحوال النَّفس رسالة في النَّفس وبقائها ومعادها، تحقيق أحمد فؤاد الأهواني، دار بيبليون، باريس. الكتاب المقدس (أنجيل متى).
القديس أوغسطينس(2006)، مدينة الله، ترجمة الخور أسقف يوحنا الحلو ، دار الشروق، بيروت، المجلد الأول.
أرسطو طاليس(2015)، كتاب النَّفس، ترجمة أحمد فؤاد الأهواني، المركز القومي للترجمة، القاهرة، الكتاب الثاني
أفلاطون(2014)، الطيماوس واكريتيس، ترجمة فؤاد جرجي بربارة، الهيئة العامة السورية للكتاب. 5. أفلاطون، (1994) المحاورات الكاملة، محاورة جورجياس، ترجمة شوقي داود تمراز ، الأهلية للنشر والتوزيع، بيروت، المجلد الثاني.
أفلاطون(2001) فيدون في خلود النَّفس، ترجمة عزت قرني، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة. 7. كتاب الموتى الفرعوني (1988)، عن بردية آنى بالمتحف البريطاني، الترجمة عن الهروغليقية و الس بدج، الترجمة إلى العربية والتعليق ، فيليب عطية، القاهرة، مكتبة مدبولي
مجموعة رسائل الإمام الغزالي، تحقيق إبراهيم أمين محمد، مصر، مكتبة التوفيقية.
فرجيليوس(2011)، الإنيادة، ترجمة كمال حمدي، عبدالمعطي شعراوي وآخرون، المركز القومي للترجمة، القاهرة، الكتاب السادس، الجزء الأول.
* مصادر باللغة الانجليزية
-Aristotle , On the Soul. Heraclitus, fragments. 66- 90.
-Plato’s Cratylus, 400 c.
-Plato’s Phaedo, (1975) trans. F. J. Church, The Library of Liberal Arts, New York Plato, Symposium.
-Seneca’ s Morals, Happy, Life, Benefits, Anger, Clemency,( 1882) trans. Sir Roger L’ Estrange, Chicago, 207.
ثانيا: قائمة المراجع
*المراجع العربية
الحسيني، السيد أبي النصر أحمد، الفلسفة الهندية، دراسة بعض نواحيها مع المقارنة بالفلسفة الغربية، الطبعة الأولى، مطبعة مصر شركة مساهمة مصرية.
خيرة، بن عيسى (2015)، النَّفس بين الخطابين الفلسفي والصوفي - أرسطو و ابن سينا- أنموذجان، رسالة دكتوراه، جامعة وهران، الجزائر.
أبو الفتوح، هالة (2010)، مفهوم الخلاص في الفكر الهندي، دار التنوير للطباعة والنشر ، مصر.
لطيفي، حسين، معجم المصطلحات الفلسفية، مؤسسة الطبع والنشر التابعة للأستانة الرضوية المقدسة، إيران، المجلد الثاني.
معلوف، لويس، المنجد في اللغة العربية، المطبعة الكاثوليكية، بيروت.
عرب، محمد(2005)، شرائع النَّفس والعقل والروح، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.
غلاب، محمد(1935) ، الفلسفة الشرقية، مطبعة البيت الأخضر، مصر.
هاملتون، سو (2016)، الفلسفة الهندية، ترجمة صفية مختار، مؤسسة هنداوي، القاهرة.
*المراجع الأجنبية:
Patel, Salma, The research paradigm – methodology, epistemology and ontology – explained in simple language, Academic Journal, 2015,1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Afaq Journal for Human and Applied Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.