The effect of the use of a strategy based on the principles of the Treis theory in correcting the wrong perceptions of the third -grade students in mathematics

Authors

  • عادل باجري
  • حسن الحامد

DOI:

https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7283

Keywords:

TRIZ theory - Correcting misconceptions - Third grade

Abstract

This study aims to find out the effect of using a strategy based on TRIZ theory in correcting the error perceptions of third grade female students in mathematics. The study sample consisted of (80) female students, (40) experimental group and (40) control group. The researchers created a test to measure error perceptions and a proposed method to correct them based on TRIZ theory in order to achieve the objectives of the study. These tools were used on the study sample after confirming their psychometric properties. After statistical analysis of the data using the statistical program (SPSS): The study found the following results: There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) for the means of the test scores in correcting misperceptions for the experimental group before and after in favor of the experimental group, and for the means of the test scores in correcting misperceptions after the experimental group and the control group in favor of the experimental group.

In light of the results, the researchers made a number of recommendations, the most important of which are: Employing the strategies of TRIZ theory in teaching mathematics because of its ability to stimulate students' thinking, and directing mathematics teachers to pay attention to the cognitive background of students, and to identify the forms of common misconceptions among them before and during the teaching process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

عادل باجري

Dr. Adel Mansoor Salem Bajeri

Professor of curricula and co -teaching methods

technology, College of Women, Seiyun University, Hadhramout , Republic of Yemen

حسن الحامد

 Hassan Muhammad Saleh Al –Hamid

master’s degree in education specialization and teaching methods

References

-ابراهيم، زينب عطا الله سعيد. (2019م). أثر برنامج مبني على نظرية TRIZ في تنمية مهارات التفكير، الإبداعي في مادة الرياضيات في مادة العلوم لدى طلاب المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة ، مصر.

- الأمين، إسماعيل. (2006م). طرائق تدريس الرياضيات : نظريات وتطبيقات . ط 2. القاهرة : دار الفكر.

- جراد، انس. (2017م). فاعلية برنامج ، مقترح على نظرية تريز TRIZ في تنمية مهارات، حل المسألة في الرياضيات والاتجاه، نحوها لدى طلاب الصف الثامن الأساسي بغزة . رسالة ماجستير، كلية التربية ، الجامعة الإسلامية غزة .

-جمعه، عبير. (2015م). فاعلية برنامج، تعليمي محوسب ، بالتمثيلات الرياضيات في تنمية مهاره حل المسألة الرياضية لدى طالبات الصف الخامس الاساسي بغزه . رسالة ماجستير غير منشورة.

-زيتون، كمال، عبد الحميد. (2000م). تدريس العلوم للفهم من، منظور البنائية. المكتب العلمي، للكمبيوتر والنشر والتوزيع، الإسكندرية ص297-326 .

-سالم، وجدي عبدالحميد. ( 2011م). أثر استخدام، مخططات المفاهيم، في علاج المفاهيم، الرياضية الخطأ لدى، طلبة الصف العاشر بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الإسلامية ،غزة .

-السلامات ، محمد خير .(2018م). أثر استخدام استراتيجية، قائمة على نظرية تريز في تنمية المفاهيم العلمية والمهارات الحياتية لدى تلاميذ المرحلة الأساسية . مجلة جامعه ام القرى للعلوم التربوية والنفسية –المجلد التاسع – العدد الأول (113 -151)

-السيد، يسري .(2002م) . توظيف أسطوانات الليزر المدمجة (CD- ROMS) في إطار التعلم الموديول وأثره في تعديل، التصورات البديلة ، للمفاهيم العلمية والرضا عن الدراسة بمركز الانتساب الموجبة . مجلة التربية ، المجلد (5)،العدد (4)،ص(127-191).

-السليتي، فارس. ( 2015م). استراتيجيات التدريس المعاصرة . (ط1). عمان : جدار الكتب العاملي للنشر والتوزيع .

-شحاتة، والنجار .(2003م). معجم المصطلحات التربوية والنفسية. ( ط 1) ، القاهرة ، مصر، الدار المصرية اللبنانية.

-الشطل ، عطا.( 2006م ). نظرية TRIZ : حلول إبداعية للمشكلات : نظرية روسية من الاف الاختراعات العالمية . مجلة موهبة ، السعودية ، العدد 21 ، 32 ، 35.

-عاشور، هيا. (2015م). فاعلية برنامج مقترح في ضوء نظرية تريز TRIZ لتنمية مهاراتي التفكير الإبداعي والتواصل الرياضي لدى طلبة الصف السابع الأساسي . رسالة ماجستير غير منشورة . الجامعة الإسلامية غزة.

-عبد السلام، عبد السلام .(2001م) . الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم . ط(1). القاهرة : دار الفكر العربي..

-علوان، رنا . (2016م) اثر توظيف استراتيجية السقالات التعليمية في تنمية مهارات حل المسألة الرياضية لدة طالبات الصف السابع الأساسي بغزة . رسالة ماجستير ، كلية الدراسات العلياء، الجامعة الإسلامية ، غزة .

-عوده، موسى.( 2013م) أثر استخدام نموذج أوزوبل في علاج تصورات خطأ المفاهيم الرياضية لدى طلاب الصف العاشر الأساسي بغزه، رسالة ماجستير . كلية التربية ، الجامعة الإسلامية، غزه

-عسيري، خالد .(1423هـ) . اثر أسلوب الصياغة اللفظية للمسائل والمشكلات الرياضية على تحصيل طلاب الصف الخامس المرحلة الابتدائية . رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة أم القرى، مكة.

-العويضي، ناهد. (2014). فاعلية برنامج في ضوء نظرية تريز في تنمية التفكير والتحصيل الإبداعي، في الجغرافيا لطالبات الصف الأول متوسط بجده . دراسات عربية في التربية وعلم النفس . العدد (45) ، 22-244.

-قطيط، غسان .(2011م ). حل المشكلات ابداعياُ . ط1 . عمان . دار الثقافة للنشر والتوزيع.

-محمد، محمد.(2019م). فاعلية استراتيجية قائمة على بعض مبادئ نظرية تريز في تنمية مستويات التفكير الاحتمالي في الرياضيات لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي . رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعه المنصورة .

-المعيوف، رافد بحر أحمد .(2021). فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية تريز TRIZ في تنمية التفكير متعدد الأبعاد والحدس الرياضي لدى تلاميذ الصف السادس. مجلة الجامعة العراقية، ع50، ج1- 439 ، 455.

-المجنوني، غازي منور.(2007م). قدرة طلاب الصف الخامس الابتدائي على حل المسائل اللفظية الرياضية في ضوء بعض المتغيرات البنائية لها. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعه أم القرى، السعودية .

-المصري، ماجد. (2003م). أثر استخدام استراتيجية بوليفي تدريس المسألة الرياضية الهندسية في مقدرة طلبة الصف التاسع على حلها في المدارس الحكومية التابعة جنين. رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعه النجاح الوطنية ، فلسطين .

-Louri، B. (2009).Teaching Thinking and problem Solving at University:ACourse on TRIZ. Journal Comiliation،18(2)،pp 101-108

-Prediger، S. (2007): The relevance of didactic categories for analyzing obstacles in conceptual change Revisiting the case of multiplication of fractions ، Edocation University of Dortmund، publication in Learning and Instruction .

-Rawlinson ،G. (2002). Every dag TRIZ (decorating with TRIZ). TRIZ Journal Fevereiro، 2002 .Disponivel em : .Acessado em 9 dec . 2002.

-Robin ،K. (2007). " Teaching Preservice Secondary Teachers How to Teach Elementary Mathematics Concepts"، The Eric.

Published

2025-06-15

How to Cite

باجري ع., & الحامد ح. (2025). The effect of the use of a strategy based on the principles of the Treis theory in correcting the wrong perceptions of the third -grade students in mathematics. Science Journal of Faculty of Education, (18), 55–88. https://doi.org/10.37376/fesj.vi18.7283

Issue

Section

Articles